Комплексні
1. Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина» (наук. кер. проекту – Огнев`юк В. О., авт. колектив – Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Богданець-Білоскаленко Н. І. та ін.) – педагоги всіх вікових груп
2.«Програмно-методичний комплекс: програма розвитку дітей сліпих та зі зниженим зором від народження до 6 років» м. Київ
(авт.:Вавіна Л. С.,Бутенко В. А.,Гудим І. М.) – педагоги спеціалізованих груп для дітей з порушенням зору
Парціальні
1. «Грайлик», програма з організації театралізованої діяльності в дошкільному навчальному закладі (авт.: Березіна О.М., Гніровська О.З., Линник Т.А.)
2. «Радість творчості» Парціальна програма художньо-естетичного розвитку раннього та дошкільного віку (авт.: Р.М. Борщ, Д.В. Самойлик)
3. Програмно-методичний комплекс «Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення» (авт. – Рібцун Ю. В.)
4. «Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення» (Трофименко Л.І.)
СХВАЛЕНО ЗАТВЕРДЖУЮ
Педагогічною радою Завідувач КЗ «ДНЗ № 60 ВМР»
Протокол КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» Олена КОЗЛОВСЬКА
30 серпня 2023 р.
ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
Комунального закладу
«Дошкільний навчальний заклад № 60 Вінницької міської ради»
на 2023 /2024 навчальний рік
Зміст
Вступ…………………………………………………………………………..3
Розділ І. Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуті компетентності) …………………………………………..7
Розділ ІІ. Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх напрямів, логічна послідовність їх реалізації……………………………………………..15
Розділ ІІІ. Форми організації освітнього процесу…………………………21
Розділ ІV. Система внутрішнього забезпечення якості освіти ……………27
Вступ
Відповідно до статті 4 Закону України «Про дошкільну освіту» комунальний заклад «Дошкільний навчальний заклад № 60 Вінницької міської ради» комбінованого типу у 2023/2024 навчальному році спрямовує діяльність на забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб; формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття нею життєвого соціального досвіду.
Освітня програма комунальний заклад «Дошкільний навчальний заклад № 60 Вінницької міської ради» (далі –КЗ «ДНЗ № 60 ВМР») на 2023/2024 навчальний рік розроблена на виконання Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» та згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 33 від 12.01.2021р.
Освітня програма окреслює підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення вихованцями обов’язкових результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.
Освітня програма визначає:
Зміст освітньої програми передбачає:
Мета і завдання освітньої програми:
Організація освітнього процесу в КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» у 2023/2024 навчальному році буде здійснюватися відповідно до власної концепції за пріоритетним напрямом – художньо-естетичний та буде спрямована на реалізацію таких завдань:
Педагоги КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» забезпечують засвоєння здобувачами освіти обов’язкового мінімуму змісту дошкільної освіти на рівні вимог Базового компонента дошкільної освіти – Державного стандарту дошкільної освіти України.
Обов’язковий мінімум передбачає:
Забезпечення наступності і перспективності в освітньому процесі між дошкільною і початковою освітою полягає у послідовності чинних програм розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку та освітньої програми для 1 класу початкової школи.
Формування позитивної мотивації здобувачів освіти до освітньої діяльності здійснюється через розвиток життєвих компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.
Розділ І
Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти.
Освітній процес у КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» здійснюється відповідно до програмно-методичного забезпечення та є єдиним комплексом освітніх компонентів для досягнення вихованцями результатів набуття компетентностей, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, чинними освітніми комплексними та парціальними програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України.
Відповідно до рішення педагогічної ради КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» (протокол № 1 «30» серпня 2023 року) освітній процес здійснюється за програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України та регіональними парціальними програмами.
Зміст інваріантної складової Базового компонента дошкільної освіти забезпечується через освітню програму для дітей від 2 до 7 років «Дитина», рекомендованої Міністерством освіти і науки України (лист МОНУ від 23.07.2020р. №1/11-4960).
Організація освітнього процесу у спеціальних групах здійснюється за освітньою програмою «Програмно-методичний комплекс програма розвитку дітей сліпих та зі зниженим зором від народження до 6 років» рекомендована Міністерством освіти і науки молоді і спорту України (гриф 05.12.2012 №1/11-18797).
Організація освітнього процесу у спеціальних старших групах здійснюється логопедом за програмно-методичними комплексами :
Варіативна складова Базового компонента дошкільної освіти реалізується через додаткові освітні послуги, роботу гуртків та інтеграцію змісту парціальних програм у різні види діяльності.
У 2023/2024 навчальному році будуть упроваджуватись такі парціальні програми для інтеграції їх змісту у різні види діяльності:
– парціальна освітня програма «Радість творчості», автори Борщ. Р.М., Свмойлик Д.В. (лист ІІТЗО від 25.05.2012 р № Г-106)
-парціальна освітня програма «Грайлик», автор Березіна О.М. (лист ІІТЗО від 31.03.2014 № 14.1/12-Г-501)
У 2023/2024 навчальному році буде організовано роботу таких гуртків:
– «Співаночка» (навчання співу),
– «Світ очима дітей» (нетрадиційні техніки образотворчої діяльності),
– «Школа чеснот» (моральне виховання),
– «Літературна студія»,
– «Казкарики»,
– «Паперові дива»,
– «Логічний калейдоскоп»,
– «Казкова степ-аеробіка»,
– «Екознайки»,
– «Стала гра – сталий розвиток» (сталий розвиток за методикою Н.Гавриш, О. Пометон).
Також у закладі дошкільної освіти надаються додаткові освітні послуги у межах гранично допустимого навантаження дитини (за згодою батьків дитини або осіб, які їх замінюють). Керівниками гуртків є працівники закладу на безоплатній основі.
– Хореографія.
Програма хореографічної діяльності дітей від 3-х 7-ми років. Дитяча хореографія. Навчально-методичний посібник, автор Шевчук А.С. (лист ІІТЗО від 05.05.2015 №14.1/12-Г-255);
– Англійська мова.
– Логопедичний гурток «Говорунчики».
Мова навчання та виховання дітей українська.
Планування та організація життєдіяльності у ЗДО здійснюється за режимними моментами з урахуванням блочно-тематичного принципу планування.
У 2023/2024 навчальному році у КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» функціонуватимуть такі групи:
№1 (від 1-го до 3-х років) – 5-денний робочий тиждень;
№ 2 (від 4-х до 5-ти років) – 5-денний робочий тиждень
№3 (від 2-х до 3-х років) – 5-денний робочий тиждень;
№4 (від 5-ти до 6-ти (7-ми) років) – 5-денний робочий тиждень;
№5 (від 3-х до 4-х років) – 5-денний робочий тиждень;
№6 (від 3-х до 4-х років) – 5-денний робочий тиждень;
№7 (від 4-х до 5-ти років) – 5-денний робочий тиждень;
№8 (від 5-ти до 6-ти (7-ми) років) – 5-денний робочий тиждень;
№9 (від 5-ти до 6-ти (7) років) – 5-денний робочий тиждень;
№10 (від 4-х до 5-ти років)– 5-денний робочий тиждень;
№11 (від 5-ти до 6-ти (7-ми) років) – 5-денний робочий тиждень;
№12 (від 3-х до 4-х років) – 5-денний робочий тиждень,
№14 (від 4-х до 5-ти років)– 5-денний робочий тиждень;
З метою реалізації Базового компонента дошкільної освіти, вищезазначених освітніх програм та відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності», Листа МОНУ від 10.08.2021 №1/9-406 «Щодо окремих питань діяльності закладів дошкільної освіти у 2023/2024 н.р.» загальний обсяг тижневого навантаження за віковими групами становитиме:
Розподіл групових фронтальних занять на тиждень:
у 2023/2024 навчальному році у групах (5-денний робочий тиждень) за освітньою програмою для дітей від 2 до 7 років «Дитина»,
рекомендованої Міністерством освіти і науки України (лист МОНУ від 23.07.2020р. №1/11-4960).
Кількість занять на тиждень за віковими групами
Вікова група, № Орієнтовні види діяльності за освітніми напрямами | Перша молодша група (від2 до3 років ), гр. № 1 | Друга молодша група (від 3 до 4 років) | Середня група (від 4 до 5років), гр. 7 | Старша група (від 5до 6 (7) років) Гр. № 4 |
Ознайомлення із соціумом | 1 | 1 | 2 | 2 |
Ознайомлення з природнім довкіллям | 1 | 1 | 1 | 1 |
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна, художня література тощо | 4 | 4 | 5 | 5 |
Сенсорний розвиток | 1 | – | – | – |
Логіко-математичний розвиток | – | 1 | 1 | 1 |
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування | 1 | 1 | 1 | 1 |
Здоров’я та фізичний розвиток | 2 | 3 | 3 | 3 |
Загальна кількість занять на тиждень | 10 | 11 | 13 | 13 |
Додаткові безоплатні освітні послуги | ||||
Хореографія | – | 1 | 1 | 2 |
Англійська мова | – | 1 | 2 | |
Гурткова робота | – | 1 | 1 | 2 |
Максимальна кількість занять на тиждень | 10 | 13 | 16 | 19 |
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину | 1,4 | 3,4 | 5,3 | 8,3 |
***Максимально допустиме навчальне навантаження визначають шляхом множення загальної кількості занять на тиждень, відведених на вивчення освітніх напрямів у віковій групі на тривалість заняття, залежно від віку вихованців
Примітки:
1. Години, передбачені для фізкультурних занять, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дітей. Фізкультурні заняття можуть проводитися у другу половину дня у дошкільних (4-ий, 5-ий, 6-ий р. ж.) групах.
2. З перелічених гуртків діти відвідують заняття відповідно до своїх інтересів та побажань батьків. Кількість занять на тиждень не перевищує гранично допустиме навчальне навантаження на дитину.
3. Максимально допустима кількість занять у першій половині дня в молодшій та середній групах не перевищує двох, у старшій – трьох організованих навчальних занять. Зменшення навантаження на дітей відбувається за рахунок реалізації блочно-тематичного принципу планування, проведення інтегрованих занять, під час яких реалізуються завдання занять різних типів.
Розподіл групових фронтальних занять на тиждень:
у 2023/2024 навчальному році у групах (5-денний робочий тиждень) за освітньою програмою для дітей вд 2 до 7 років «Дитина»,
рекомендованої Міністерством освіти і науки України (лист МОНУ від 23.07.2020р. №1/11-4960).
Кількість занять на тиждень за віковими групами в спеціалізованих групах для дітей з порушенням зору
Вікова група, № Орієнтовні види діяльності за освітніми напрямами | Перша молодша група (від2 до3 років ), гр. № 3 | Друга молодша група (від 3 до 4 років), гр. № 6,5,12 | Середня група (від 4 до 5років), гр. № 2, 10, 14 | Старша група (від 5до 6 (7) років) Гр. № 8, 9, 11 |
Ознайомлення із соціумом | 1 | 1 | 2 | 2 |
Ознайомлення з природнім довкіллям | 1 | 1 | 1 | 1 |
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна, художня література тощо | 4 | 4 | 5 | 5 |
Сенсорний розвиток | 1 | – | – | – |
Логіко-математичний розвиток | – | 1 | 1 | 1 |
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування | 1 | 1 | 1 | 1 |
Здоров’я та фізичний розвиток | 2 | 3 | 3 | 3 |
Заняття з вчителем-дефектологом (4) | ||||
Заняття в кабінеті охорони зору (5) | ||||
Загальна кількість занять на тиждень | 10 | 11 | 13 | 13 |
Додаткові безоплатні освітні послуги | ||||
Хореографія | – | 1 | 1 | 2 |
Англійська мова | – | 1 | 2 | |
Гурткова робота | – | 1 | 1 | 2 |
Максимальна кількість занять на тиждень | 10 | 13 | 16 | 19 |
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину | 1,4 | 3,4 | 5,3 | 8,3 |
***Максимально допустиме навчальне навантаження визначають шляхом множення загальної кількості занять на тиждень, відведених на вивчення освітніх напрямів у віковій групі на тривалість заняття, залежно від віку вихованців
Примітки:
1. Години, передбачені для фізкультурних занять, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дітей. Фізкультурні заняття можуть проводитися у другу половину дня у дошкільних (4-ий, 5-ий, 6-ий р. ж.) групах.
2. З перелічених гуртків діти відвідують заняття відповідно до своїх інтересів та побажань батьків. Кількість занять на тиждень не перевищує гранично допустиме навчальне навантаження на дитину.
3. Максимально допустима кількість занять у першій половині дня в молодшій та середній групах не перевищує двох, у старшій – трьох організованих навчальних занять. Зменшення навантаження на дітей відбувається за рахунок реалізації блочно-тематичного принципу планування, проведення інтегрованих занять, під час яких реалізуються завдання занять різних типів.
4. Корекційно відновлювальні заняття з вчителем-дефектологом проводяться з підгрупами дітей у вільний від заняття час впродовж дня
5. Лікувально-корекційні заняття в кабінеті охорони зору проводяться згідно рекомендацій лікаря та відповідно графіку
Розділ ІІ
Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх напрямків, логічна послідовність їх вивчення
Зміст освітнього процесу в КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» у 2023/2024 навчальному році спрямований на формування та розвиток компетентностей вихованців відповідно до освітніх ліній Базового компонента:
Освітній напрям | Зміст освітнього процесу |
Особистість дитини | Передбачає: -Формування рухової компетентності (здатності дитини до самостійного застосування життєво необхідних рухових умінь та навичок, фізичних якостей, рухового досвіду в різних життєвих ситуаціях); -Формування здоров‘язбережувальної компетентності (здатність дитини до застосування навичок здоров‘язбережувальної поведінки відповідно до наявної життєвої ситуації, дотримання основ здорового способу життя, збереження та зміцнення здоров‘я у повсякденній діяльності); -Формуванняособистісної компетентності (формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності); |
Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі | Передбачає: -Формування предметно-практичної, технологічної компетентності (здатності дитини реалізовувати творчі задуми з перетворення об‘єктів довкілля з використанням різних матеріалів, що спираються на обізнаність із засобами та предметно-практичними діями з допомогою дорослого чи самостійно в процесі виконання конструктивних, технічно-творчих завдань, завдань з моделювання) -Формування сенсорно-пізнавальної, логіко-математичної, дослідницької компетентності (здатності дитини використовувати власну сенсорну систему в процесі логіко-математичної і дослідницької діяльності) |
Дитина в природному довкіллі | Передбачає: -Формування природничо-екологічної компетентності (здатності дитини до доцільної поведінки в різних життєвих ситуаціях, що ґрунтується на емоційно-ціннісному ставленні до природи, знаннях її законів та формується у просторі пізнавальної, дослідницької, трудової, ігрової діяльності) -Формування навичок, орієнтованих на сталий розвиток (виявляються у сформованості в дітей початкових уявлень про сталі дії та поведінку, усвідомленні необхідності збереження ресурсів планети й особистої причетності до цього; розвиненості – ефективних звичок соціальної поведінки, економного споживання ресурсів та збереження природи) |
Гра дитини | Передбачає: -Формування ігрової компетентності (здатності дитини до вільної, емоційно насиченої спонтанної активності з власної ініціативи, в якій реалізується можливість застосування наявних і освоєння нових знань та особистісного розвитку через прагнення дитини до участі в житті дорослих шляхом реалізації інтересів в ігрових та рольових діях в узагальненій формі) |
Дитина в соціумі | Передбачає: -Формування соціально-громадянської компетентності (здатності до прояву особистісних якостей, соціальних почуттів, любові до Батьківщини; готовності до посильної участі в соціальних подіях, що відбуваються у дитячих осередках, громаді, суспільстві та спрямовані на покращення спільного життя) |
Мовлення дитини | Передбачає: -Формування мовленнєвої компетентності (здатності дитини продукувати свої звернення, думки, враження тощо в будь яких формах мовленнєвого висловлювання за допомогою вербальних та невербальних засобів) Мовленнєва компетентність об‘єднує фонетичний, лексичний, граматичний, діалогічний, монологічний складники та засвідчує їх взаємозалежність та взаємозумовленість -Формування комунікативної компетентності (здатності дитини до спілкування з однолітками і дорослими у різних формах конструктивної взаємодії; здатності підтримувати партнерські стосунки, заявляти про свої наміри і бажання, узгоджувати свої інтереси з іншими, домовлятися, за потреби аргументовано відстоювати свою позицію) -Формування художньо мовленнєвої компетентності (здатності відтворювати художньо-естетичні враження від сприйняття літературних і фольклорних творів засобами різних видів художньо-мовленнєвої діяльності, що засвідчує ціннісне ставлення дитини до художнього слова як культурного явища, друкованої чи електронної книжки, достатній для художньої комунікації рівень літературної обізнаності) |
Дитина в світі мистецтва | Передбачає: -Формування мистецько-творчої компетентності (здатності дитини практично реалізовувати свій художньо-естетичний потенціал для отримання бажаного результату творчої діяльності на основі розвинених емоцій та почуттів до видів мистецтва (художньо-продуктивне, музичне, театралізоване) елементарно застосовувати мистецькі навички в життєвих ситуаціях під час освітньої та самостійної діяльності) |
Реалізуючи вищезазначений зміст освітнього процесу, педагогічні працівники забезпечують досягнення очікуваних результатів навчання, визначених у освітніх програмах, зазначених у розділі І.
Відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти у КЗ «ДНЗ№ 60 ВМР» визначено зміст і структуру освітнього процесу за інваріантною складовою. Інваріантна складова змісту дошкільної освіти сформована на державному рівні і є обов’язковою. Інваріантну частину змісту освіти систематизовано відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за вище названими освітніми напрямами. У закладі забезпечується неперервність змісту освітніх напрямів, а також наступність дошкільної та початкової ланок. Виключення з інваріантної частини будь-якої з освітніх напрямів порушує цілісність розвитку дитини на рівні дошкільної освіти і наступність її в початковій школі.
Організація життєдіяльності дітей з урахуванням освітніх напрямів, що включені до інваріантної складової, дає змогу забезпечити належний рівень соціально-особистісного розвитку дітей раннього та дошкільного віку в структурі неперервної освіти.
Дотримання змісту, взаємозв’язку та логічної послідовності реалізації освітніх напрямів Базового компоненту забезпечується та відображається у блочно-тематичному плануванні освітнього процесу.
З метою підвищення якості освітнього процесу у 2023/2024 навчальному році в КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» використовуються інноваційні педагогічні технології та ППД, а саме:
Назва групи (вікова група) | Інноваційна технологія | Автор(и) технології |
№1(ранній дошкільний вік) | «Джерело естетичних емоцій та розвитку дітей раннього віку» | Система С.Циганової |
№3(ранній дошкільний вік) | «Зображувальна діяльність в дитячому садку» | І.О. Ликова |
№2(середній дошкільний вік) | Логічні блоки | З. Дьєнеш |
№7(середній дошкільний вік) | «Про безпеку знаємо, про здоров‘я дбаємо» | В.Артемчук |
№10(середній дошкільний вік) | «Розвиток творчих здібностей дітей на заняттях з малювання». | Л.Шульга |
№14(середній дошкільний вік) | «Дошкільнятам – освіту для сталого розвитку». | О.Пометун, Н.Гавриш |
№4(старший дошкільний вік) | «Виховання казкою» | Л.Фесюкова |
№8(старший дошкільний вік) | «Вчимося читати» | Л.Шелестова |
№11(старший дошкільний вік) | «Казкові лабіринти гри» | В.В.Воскобович |
№5(молодший дошкільний вік) | «Пошуково – дослідницька діяльність дошкільників». | З.Плохій |
№6(молодший дошкільний вік) | «Розвиток мовлення та пам’яті дітей засобами словесних ігор та коректурних таблиць» | Досвід вихователя- методиста Клунської Н.С. ЗДО № 21 |
№9(старший дошкільний вік) | «Хай світом править доброта» | В.О Сухомлинський |
№12(молодший дошкільний вік) | «Виховання казкою». | Л. Фесюкова |
Очікувані результати навчання здобувачів освіти
Очікуваними результатами освітнього процесу є набуття компетентностей, що визначені за усіма освітніми напрямами Базового компонента та комплексними і парціальними програмами, за якими здійснюється освітній процес.
Набуття різних видів компетентностей дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності (ігровій – провідній для дітей дошкільного віку); руховій; природничій; предметній; образотворчій; музичній; театральній; літературній; сенсорно-пізнавальній; мовленнєвій; трудовій і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. На кінець навчального року формується модель випускника кожної групи (ґрунтуючись на освітні результати, зазначені в програмі «Дитина»)
Рівень сформованості компетентностей різних вікових груп з’ясовується у процесі здійснення моніторингу рівня засвоєння програмового матеріалу дітьми раннього та дошкільного віку, отримання антропометричних даних.
Для здійснення моніторингу якості освітнього процесу в КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» використовуються методичні рекомендації «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти» (Методичний посібник за загальною редакцією Н.М.Шаповал, О.М.Кулик, Т.В.Киричук, видавництво ТОВ Мандрівець 2021).
За результатами здійснення моніторингових процедур педагоги планують корекційну та індивідуальну роботу з дітьми раннього та дошкільного віку.
Розділ ІІІ
Форми організації освітнього процесу
Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» освітня програма КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» визначає мету, завдання освітнього процесу на навчальний рік, а також форми його організації.
Термін навчання. Навчальний рік у КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» починається 1 вересня 2023 року і закінчується 31 травня 2024 року, літній період (під час якого освітня робота здійснюється відповідно до інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України) – з 1 червня по 31 серпня 2024 року.
Упродовж навчального року для дошкільників будуть проводитись канікули, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, крім фізкультурно-оздоровчої та художньо-продуктивної діяльності. Орієнтовні терміни проведення канікул: літні – з 1 червня до 30 серпня 2024 року (90 календарних днів), осінні – з 25 жовтня до 29 жовтня 2023 року, зимові – з 27 грудня до 7 січня 2024 року, весняні – з 21 березня до 25 березня 2024.
Організоване навчання у формі занять проводиться, починаючи з 3-го року життя. Тривалість занять становить:
Тривалість перерв між заняттями становить не менш 10 хвилин.
Тривалість проведення гурткової роботи – 15–25 хвилин залежно від віку дітей.
Режим роботи КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» – 12 годин.
З метою досягнення очікуваних результатів навчання (набуття компетентностей) у 2023/2024 навчальному році педагогами закладу будуть проводитися різні форми організації освітнього процесу, у тому числі заняття різних типів. Для якісної організації освітнього процесу проводяться такі заняття:
За типами:
За дидактичними цілями у всіх вікових групах організовуються такі види занять:
За специфікою поєднання змісту та форм роботи в межах заняття проводяться такі заняття:
Інтеграція сприяє значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) та істотно знижує навчальне навантаження на дітей.
Освітня діяльність у групах планується як у I-й, так і у II-й половині дня відповідно до розкладу занять на тиждень. У другій половині дня можуть плануватися заняття з літературного образотворення та фізичного розвитку. Весь освітній процес організовується диференційовано з урахуванням віку і індивідуальних особливостей дітей.
В КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» планування освітнього процесу здійснюється за режимними моментами та блочно-тематичним принципом, що забезпечує змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу.
Блочно-тематичне планування освітнього процесу є одним із ефективних інструментів реалізації принципу інтеграції й сприяє кращому засвоєнню знань, умінь і практичних навичок дошкільників з відповідної теми, яка пропонується для вивчення і закріплення протягом одного тижня.
Тип заняття обирає та уточнює педагог (вихователь, музичний керівник, вчитель-логопед,вчитель-дефектолог (тифлопедагог)) самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених в освітніх програмах.
Рівномірно розподіляються види активності за основними видами діяльності протягом дня в залежності від бажань та інтересу дітей. Окрім занять, проводяться інші форми спеціально організованої освітньої діяльності:
Крім спеціально організованої освітньої діяльності, передбачається самостійна діяльність дітей: ігрова, художня, мовленнєва, пізнавальна, фізична.
За окремим планом педагоги здійснюють індивідуальну роботу з дітьми, враховуючи при цьому результати моніторингу рівня засвоєння програмових вимог.
Фізичне виховання дітей передбачає проведення:
Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться з раннього віку.
З метою реалізації варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти у КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» проводиться гурткова робота за інтересами дітей. Її мета: задовольняти потреби й зацікавленості дитини до певного виду діяльності, розвивати її природні, загальні та спеціальні здібності; активізувати дитячу творчість, своєчасно виявляти обдарованість.
Вищезазначені форми організації освітнього процесу КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» реалізуються в рамках:
З метою забезпечення єдиних вимог і наступності сімейного і суспільного виховання, надання психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, підтримки різнобічного розвитку дітей, які виховуються в умовах сім’ї, КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» організовано роботу консультативного центру, клубів взаємодії з батьками «У колі дружньої родини» та для батьків майбутніх першокласників «Школа взаємодії».
Основні форми діяльності консультативного центру:
Консультативний центр здійснює консультативну допомогу батькам або особам, які їх замінюють, із питань:
Взаємодія з батьками або особами, які їх замінюють і дітьми (віком від 3 до 5 років) проводиться групами, підгрупами та індивідуально за річним планом роботи.
Організація психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, будується на основі інтеграції діяльності спеціалістів консультативного центру: завідувача, вихователя-методиста, вихователів, практичного психолога, вчителя-логопеда, вчителів-дефектологів (тифлопедагогів), медичних працівників.
Також з метою поширення серед батьків психолого-педагогічних та фізіологічних знань про дітей раннього та дошкільного віку, доступності здобуття дошкільної освіти педагогічний колектив ЗДО здійснює соціально-педагогічний патронат сімей, діти яких за станом здоров’я та інших причин не відвідують ЗДО, але проживають на його території обслуговування.
Розділ ІV
Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти
Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до статті 41 Закону України «Про освіту». Вона включає:
Згідно зі статтею 20 Закону України «Про дошкільну освіту» педагогічна рада закладу дошкільної освіти формує систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності.
Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України з урахуванням: цілей та пріоритетів розвитку закладу дошкільної освіти; типу закладу, місцезнаходження, умов діяльності.
До розбудови внутрішньої системи якості освіти залучаються усі учасники освітнього процесу.
Рекомендації щодо створення внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
Мета внутрішньої системи – забезпечення якості освіти: постійне та послідовне підвищенні якості освіти на основі відстеження динаміки показників освітньої діяльності та освітніх процесів у ЗДО.
Завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти:
1.Визначення пріоритетних напрямів та показників для оцінювання освітньої діяльності, управлінських процесів у ЗДО.
2.Здійснення вимірювання показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО та оцінка їх динаміки.
3.Визначення шляхів підвищення якості освіти за результатами оцінювання показників освітньої діяльності та освітніх процесів.
4.Надання допомоги учасникам освітнього процесу щодо підвищення якості освіти.
Напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання
якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО (див. таблицю)
Напрями, показники для оцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО визначаються за результатами аналізу діяльності закладу освіти за минулий навчальний рік та анкетування педагогічних працівників, батьків вихованців щодо якості провадження освітньої діяльності в ЗДО.
Методами збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО є: вивчення документації, спостереження, опитування (анкетування, інтерв’ювання) усіх учасників освітнього процесу (педагогічних працівників, дітей, батьків вихованців) та спостереження за дітьми в різних видах діяльності. А також медико-педагогічний контроль за фізичним розвитком та станом здоров’я дітей на заняттях з фізкультури (система медичних і педагогічних спостережень, аналіз ефективності використання засобів і методів фізичного виховання).
Зміни та доповнення до напрямів, показників, методів збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності й управлінських процесів у ЗДО схвалюються відповідним рішенням педагогічної ради та затверджуються наказом керівника закладу.
Таблиця
Орієнтовні напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО
Напрям оцінювання | Показники | Методи збору інформації | Термін проведення |
Освітнє середовище | Забезпечення ЗДО (спортивного, музичного залів, груп) обладнанням відповідно до Типового переліку | Спостереження | |
Забезпечення навчально-наочними посібниками та іграшками відповідно до Типового переліку | Спостереження | ||
Стан території та приміщень. Відповідність санітарно-гігієнічним вимогам | Спостереження, вивчення документації | ||
Дотримання вимог безпеки життєдіяльності вихованців та охорони праці працівників | Спостереження, вивчення документації | ||
Створення умов для дітей з особливими потребами | Спостереження, вивчення документації | ||
Освітня діяльність | Якість планування в ЗДО | Вивчення документації | |
Діяльність керівника ЗДО | Опитування, вивчення документації | ||
Система внутрішнього моніторингу | Вивчення документації | ||
Організація та здійснення освітнього процесу в ЗДО | Спостереження вивчення документації | ||
Рівень реалізації компетентнісного підходу | Спостереження оцінка, вивчення документації | ||
Діяльність вихователя | Спостереження, вивчення документації | ||
Організація та здійснення методичної роботи | Вивчення документації | ||
Співпраця з батьками вихованців | Опитування, вивчення документації | ||
Результати освітньої діяльності | Рівень засвоєння вихованцями старших груп вимог БКДО за освітніми лініями | Спостереження |
Основні політики забезпечення якості освітньої діяльності
та якості освіти в ЗДО
Основними політиками забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в ЗДО є:
Основні процедури вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО
Основними процедурами вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО визначено:
Відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку здійснюється відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. У якості інструментарію використовуються картами спостереження.
Для забезпечення об’єктивності та достовірності даних важливо дотримуватись принципів академічної доброчесності, у тому числі справедливого оцінювання.
Внутрішній моніторинг якості освіти здійснюється відповідно до статті 48 Закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти». Для проведення внутрішнього моніторингу розробляється відповідна програма.
Самооцінювання освітньої діяльності включає:
Очікувані результати щодо реалізації системи внутрішнього забезпечення якості освіти
1. Отримання об’єктивних даних про якість освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО.
2. Підвищення якості освіти в ЗДО на основі прийняття ефективних управлінських рішень.
3. Створення атмосфери довіри до ЗДО серед педагогічних працівників та батьків вихованців.
Дошкільний навчальний заклад №60, 2019 | Всі права захищено Design & Developed by Buy Wordpress Templates