Якщо в
батьків запитати, в чому, на їхню думку, полягає підготовка до школи, багато
хто з них відповість, що це означає навчити дітей читати, писати, лічити. Цим і
обмежаться. Так, навички лічби, читання, письма дуже допоможуть майбутньому
першокласнику, якщо тільки будуть правильно сформовані, отже, найважливіше –
якість оволодіння знаннями та навичками.
І все-таки, у чому ж полягає готовність до навчання в школі? Педагоги і
психологи вважають головним – сформувати в дитини готовність пізнавати, адже
помічено, що в початковій школі і, насамперед , в 1 класі важче вчитися не тим
дітям, в яких недостатній обсяг знань, а тим, які не вміють думати.
Традиційно виділяють три аспекти шкільної
зрілості:
• інтелектуальний
• емоційний
• соціальний
Під інтелектуальною зрілістю розуміється :
– концентрація уваги дитини;
– аналітичне мислення;
– уміння відтворювати зразок
– розвиток дрібної моторики пальців рук
Емоційна зрілість розуміється як можливість тривалий час виконувати не дуже привабливе завдання.
До соціальної зрілості відноситься потреба дитини в спілкуванні з однолітками й уміння підкоряти своє поводження законам дитячих груп, а також здатність виконувати роль учня в ситуації шкільного навчання.
Розвиток
мислення тісно пов’язаний із суттєвими позитивними зрушеннями у мовленні
дошкільнят. Швидко зростає словниковий запас дітей.
На шостому році життя активний словник дитини має складати від 2500 до 3000
слів. Висловлювання дитини стають більш повними та точними. В п’ятирічному віці
діти самостійно складають розповідь, переказують казку, що говорить про
оволодіння одним з найважчих видів мовлення – монологічним мовленням. В висловлюваннях
дитини з’являються складні речення ( Тато дивився телевізор, а ми з мамою
читали цікаву книгу).В мовленні дитини з’являються слова, що позначають якість
предметів, матеріал з яких вони зроблені ( паперовий літак, дерев’яний стіл).
Дитина використовує синоніми та антоніми. Дитина вже правильно узгоджує
іменники з іншими частинами мови. В мовленні п’ятирічних дітей з’являються
присвійні прикметники ( собача лапа, заячі вуха), складової структури слів: не
пропускає склади, не переставляє їх місцями. Значно покращується звуковимова.
Більшість дітей вже правильно вимовляють шиплячі звуки (ш, ж, ч) та звуки р,
рь. Але у деяких дітей ще можуть відмічатися заміни тих чи інших складних
звуків, або спотворення їх правильної вимови.
Усім
відомо, як люблять діти ставити запитання. Дорослі повинні обов’язково уважно
ставитися до цього. В одних випадках треба самому відповісти, а в інших сказати
: «А як думаєш ти?», «Подумай сам», «Чому ти так сказав?»
Дітей потрібно практикувати в сприйнятті навколишнього світу. Дошкільник
повинен уміти розказати про предмет, порівняти його з іншими, назвати його
колір, форму, величину, описати рослину, тварину, картинку. Причому робити це
без допоміжних запитань, чітко, послідовно, правильно вживаючи при цьому слова.
Як вже
було сказано, запорукою готовності до навчання є розвиток дрібних м’язів
пальців рук, це впливає і на розвиток мовлення дитини, і на підготовку руки до
письма. Яким же чином розвивати дрібну мускулатуру руки дитини?
• Розминати пальцями тісто, глину, пластилін, м’яти поролонові кульки, губку.
• Катати по черзі кожним пальцем дрібні намистинки, камінчики, кульки.
• Ляскати в долоні тихо, голосно, в різному темпі.
• Нанизувати намистинки, ґудзички на нитки
• Зав’язувати вузли на товстій і тонкій мотузках і шнурках
• Заводити будильник, іграшки ключиком.
• Штрихувати, малювати, розфарбовувати олівцем, крейдою, фарбами, ручкою і так
далі.
• Різати ножицями
• Конструювати з паперу (ори гамі),в’язати
• Робити пальчикову гімнастику (пальчиковий театр) – показ
• Складання пазлів
• Шнурівка
• Кулак – ребро – долоня
Отже, мовленнєва підготовка дітей до школи – особлива підготовка, що специфікою свого змісту стимулює інтелектуальну, емоційно-вольову, мотиваційну готовність дошкільнят та готовність у сфері спілкування. Вона передбачає достатню адаптацію дітей до умов шкільного навчання, до нових програмових вимог.
Бажаю вам успіхів, шановні дорослі, у відповідальній справі – підготовці дитини до школи. их пір, поки дитина не взнає більшість предметів навколишнього світу. Займайтеся щодня.
Дошкільний навчальний заклад №60, 2019 | Всі права захищено Design & Developed by Buy Wordpress Templates