Підготовка дитини дошкільного віку з порушеннями зору до школи визначається ступенем розвитку зорово-моторної координації, іншими словами це можна сказати так, наскільки рука здатна чути око. М’язи руки повинні бути достатньо міцними з добре розвиненою дрібною моторикою, щоб дитина могла тримати ручку, олівець, пензлик, щоб не втомлювалась виконуючи письмові завдання. Якщо дитина не підготовлена до письма, це може призвести до негативного ставлення дитини до навчання та тривожності.
Багато дітей з порушенням зору мають низький рівень розвитку дотикової чутливості і моторики пальців і кистей рук. Відбувається це тому, що діти з частковою втратою зору повністю покладаються на візуальну орієнтування і не усвідомлюють ролі дотику як засобу заміщення недостатності зорової інформації. Через відсутність або різкого зниження зору діти не можуть спонтанно по наслідуванню навколишнім оволодіти різними предметно-практичними діями, як це відбувається у дітей, якіне мають порушень зору. Внаслідок малої рухової активності м’язи рук дітей з порушенням зору виявляються млявими або занадто напруженими. Все це стримує розвиток відчуття дотику і моторики рук і негативно позначається на формуванні предметно-практичної діяльності дітей. Ось чому важливо звертати увагу при підготовці дітей з вадами зору до школи на розвиток сенсорно-моторної сфери дитини.
Формування навичок дотику і дрібної моторики відбувається в різних видах предметно-практичної діяльності.
Займайтесь з дітьми ліпленням
Під час ліплення з глини, пластиліну особливо добре розвивається дрібна моторика, зміцнюється мускулатура пальців, виробляються тонкі рухи руки і пальців, закріплюються навички обстеження, особливо в процесі ліплення з натури. Спочатку беріть руки дитини у свої, і разом катайте ковбаски, кульки, здавлюйте їх, перетворюючи в плоскі форми. Потім навчайте ліпити прості предмети (овочі, фрукти, гриби), коли діти добре оволодіють прийомами ліплення простих предметів переходьте до ліплення фігурок тварин, людей.
Купуйте дітям мозаїки і конструктори, які також розвивають дрібну моторику і дотик. Використовуються мозаїки, конструктори різного розміру, з огляду на стан зору дитини та рівень розвитку дрібної моторики. Спочатку навчайте дітей формувати фішки мозаїки за кольором, розміром і формою, викладати горизонтальні і вертикальні доріжки, прості візерунки. Потім навчайте викладати малюнки з дрібної мозаїки за зразком, викладаючи фішки в різних напрямках. Для дітей зі збіжною косоокістю використовується геометрична мозаїка на фланелеграфі, а також магнітна мозаїка.
Корисна робота зі штампами. У процесі роботи зі штампами розвиваються сила руки.
Для розвитку дрібної моторики використовується також нанизування намиста різного розміру, плетіння килимків, шнурування, застібки, робота з природним матеріалом, з папером.Це сприяє розвитку точності рухів рук, а головне підвищує гостроту зору у дітей з амбліопією. Всі вправи проводьте у формі гри.
Грайте з дітьми в пальчикові ігри. Вони дозволяють коригувати рух кожного пальця окремо і відносно один одного, тренують точність рухових реакцій. Вони розвивають координацію рухів, допомагають концентрувати увагу.
Купуйте спеціальні зошити для дошкільнят з серії «розмальовки-штрихування». Виконуючи штрихування, розфарбовуючи малюнки ваша дитина тренує м`язи руки, навчається малювати лінії за поданим зразком, розвиває дрібну моторику, увагу, окомір, активізує знання про навколишній світ. В процесі роботи в зошиті у дитини зміцнюється мускулатура пальців, удосконалюється зорово-моторна координація та орієнтування в мікропросторі.
Дошкільний навчальний заклад №60, 2019 | Всі права захищено Design & Developed by Buy Wordpress Templates