Формування довільної поведінки, самосвідомості та самооцінки дитини старшого дошкільного віку
Діти старшого дошкільного віку надають цілям своєї діяльності та вчинкам особистісного смислу: ставлення дитини до людей, подій навколишньої дійсності стає більш стійким. Дитина успішно оволодіває просоціальними формами поведінки: може підкоряти власні бажання інтересам інших, надавати допомогу, узгоджувати дії, поступатися.
Дитина сьомого року життя здатна передбачити наслідки власних вчинків, у неї формується мотиваційно-смислова саморегуляція своєї поведінки.
Пізнання та усвідомлення мотивів поведінки самою дитиною є соціальним педагогічним завданням. Доцільно привчати її контролювати відповідність обраних засобів дій первісним намірам, стимулювати виявлення безпосередніх емоцій, афективних переживань, які виникають раптово під впливом ситуативних взаємин і смисл яких складно осягнути дитячим розумом. Робити це можна за допомогою запитання: «Чому ти це робиш?». Важливо також навчити дитину розуміти зв’язок між своїм емоційним станом, вчинком та його наслідками для оточення, виявляти свої переживання у формах, що відповідають нормам соціальної поведінки в суспільстві.
Формування довільної поведінки
Наявність ієрархії мотивів та оволодіння соціальними нормами поведінки є важливим чинником формування довільної поведінки як новоутворення сьомого року життя.
Розвиток мотивованої поведінки означає, що дитина здатна стримати безпосередні бажання і докласти вольових зусиль для подолання перешкод.
Виникає фундаментальна потреба бути активним суб’єктом власного життя, що виявляється у прагненні робити так, як хоче сама дитина, самостійно, без допомоги. Дитині сьомого року життя притаманна вже відносно стійка цілеспрямованість. Вона здатна не тільки послідовно виконувати завдання дорослих, а й реалізовувати власні задуми, активно досягати бажаного результату, доводити розпочату справу до кінця.
Формується наполегливість: дитина не втрачає завзяття та енергії, стикаючись з невдачами, долає перешкоди на шляху до бажаної мети. Вона відчуває потребу бути значущою для інших, бути ними визнаною: пропонує свою допомогу, бере активну участь у їхніх справах, ображається, коли її ігнорують.
Своєрідною формою особистісної активності й вияву довільної поведінки є самостійність та ініціативність. Вони виявляються у постановці й розв’язанні різних життєвих завдань без допомоги дорослих, у здатності організувати будь-яку діяльність за власним бажанням, використати знання та вміння для досягнення цілей.
Самостійна та ініціативна дитина — це дитина в пошуках. Вона здатна на безкорисливий ризик, тому має право робити помилки, що є нормальним показником її розвитку.
Показники успішного розвитку довільної поведінки виявляються також у спілкуванні дитини з дорослими та однолітками.
Формування самосвідомості та самооцінки
На сьомому році життя відбуваються значні зміни в самосвідомості дитини. Новоутворенням цього віку є усвідомлення свого внутрішнього Я. У дитини складається динамічна система уявлень про саму себе: свої наміри, бажання, свій настрій, свої розумові та моральні якості, соціальний статус тощо.
Уявлення про себе доволі адекватно відображають ціннісну сферу особистості дитини: чому саме вона надає перевагу, що для неї має більшу значущість, що цінує, що її цікавить тощо.
Зміст уявлень про себе створює образ Я. Наприклад, дитині пропонують відповісти на запитання: «Хто Я?». Їй нескладно дати 6-8 відповідей. Рівень розвитку цих уявлень свідчить про усвідомлення своєї автономності, неповторності, про самозвеличення.
На основі самооцінки виявляються самоповага, самолюбство: домагання престижних ролей у грі, збільшення своїх можливостей, приписування собі досягнень, яких насправді немає. Тому самооцінка дитини сьомого року життя залишається дещо завищеною. Самооцінка є насамперед захисним механізмом підтримки позитивного ставлення до себе, впевненості в собі, а також дає змогу дитині цього віку сміливо братися за нову справу, ризикувати, вірити в удачу, вільно оволодівати новими сферами дійсності. Саме така самооцінка стає запорукою бажання відповідати їй та формує почуття власної гідності, що виявляється у здатності тримати певну дистанцію між собою та оточенням. Дитина починає відчувати справедливість оцінок, що дає їй оточення, рівність та неупередженість у ставленні до них.
Дитина, яку недооцінюють дорослі, часто проявляє напруження, тривожність, невпевненість, а потім у неї знижується самооцінка. Не кожна дитина однаково сприймає і завищену оцінку, особливо коли результати діяльності негативні. Під час експерименту, коли дитині за невиконання завдання все-таки запропонували винагороду — цукерку, вона заплакала. Це явище назвали «феноменом гіркої цукерки».
Педагогічний висновок може бути один: треба підтримувати віру дитини в свої можливості, її впевненість у собі. Педагогічна оцінка має бути доброзичливою, оптимістичною. Критична оцінка результату не повинна торкатися особистості дитини в цілому.
Дитина не має втрачати віру в свої можливості виконати завдання краще. Важливо вберегти її від каральної оцінки себе як особистості, від постійного почуття провини та зневажливого ставлення до себе. Дитина виправдовує очікування дорослих. Якщо: малюнок вийшов невдалим, якщо дитина не відповіла на запитання, не виконала вчасно вимогу, це не оцінка її як особистості. Особистість дитини має бути недоторканною, а переживання — у жодному разі не підлягати засуджуванню. Вчинки, дії і результати дитини варто оцінювати, однак доброзичливо, з вірою у те, дитина виправить свою помилку. І це дуже важливе педагогічне завдання, бо в школі предметом взаємодії та оцінювання є здебільшого предметні дії та їх відповідність зразкам, правилам.
Дошкільний навчальний заклад №60, 2019 | Всі права захищено Design & Developed by Buy Wordpress Templates