З перших днів життя дитину повинне оточувати повноцінне мовне середовище. Старайтеся в повсякденній діяльності використовувати правильну мову, називайте свої дії, предмети домашнього побуту під час пильнування немовляти, при цьому давайте йому можливість бачити вашу особу, спостерігати за вашою артикуляцією.
Роботу по попередженню порушення мови у дітей необхідно починати на невербальному (не мовному) матеріалі. Зокрема, необхідно розвивати відчуття ритму.
Вправа 1
Повторити ритмічний малюнок (спочатку простій, потім складніший).
Вправа 2
Крокування , біг, виконання простих рухів під музику різного темпу.
Вправа 3
Хлопнути стільки раз, скільки виставлено іграшок.
Для розвитку зв’язної мови і відробітку дикції дрібна моторика, слух і зорова пам’ять дуже важливі.
Гра 1
Насипте у коробочку горох, а в іншу квасолю, поставте їх по різні сторони від дитини і запропонуйте йому одночасно їх двох коробочок брати лівою і правою рукою квасолю і горох і складати їх у спільну каструлю.
Наступний етап припускає перехід на вербальний (мовний) рівень.
Вправа 1.
Відстукування, відплеск ритмічного малюнка слова.
Вправа 2
Попросіть дитину вимовити слово від імені робота. Слово вимовляється по складах і на кожний склад виконується різкий нахил або поворот.
Вправа 3
Запропонуйте дитині поплескати в долоні, коли він почує голосний звук.
Вправа 4
Запропонуйте дитині декілька складів па, ла , ма , уа і т.д. Потім попросіть назвати тільки голосний звук в кожному складі, визначити позицію голосного звуку в слові.
Вправа 5
Визначити і виділити голосні звуки із слова, підібрати відповідні букви з розрізної азбуки.
Для найменших дітлахів кожний звук необхідно пов’язувати з конкретим і зрозумілим їм: з — співає комарик, с — проколений м’ячик, ж — дзижчить бджілка, ш — шипить змія, р — гарчить собака, ч -стрекоче коник.
Можна навчити дитину звуконаслідуванню (як говорять тварини).
Наприклад, за допомогою таких віршів Ігоря Січовика:
Маленького песика тато
Вартує подвір’я і хату.
Всю ніч йомусин помагав,
Як татови гукував:
Як татови гукував:
— Гав! Гав! Гав!
Поросятко хоче їсти,
Не знаходить собі місця.
Каші я йомузварю.
Поросятко скаже:
— Хрю!
Страшно вовчику в ліску,
Тож і виєлячно:
— У-у-у…
Каже зайчик вовчику:
— Заспокойся, хлопчику,
Доки я живу у лісі,
Тинікого тут не бійся
Дошкільний навчальний заклад №60, 2019 | Всі права захищено Design & Developed by Buy Wordpress Templates