ПОСІБНИК
для проведення корекційно – відновлювальної роботи
з дітьми із порушенням зору
Номінація «Соціально-психологічна робота»
м. Вінниця 2021 р.
Автори: творча група педагогів комунального закладу «Дошкільного навчального закладу № 60 Вінницької міської ради» комбінованого типу зі спеціалізованими групами для дітей з порушенням зору.
Керівник творчої групи: вихователь – методист Білоус В.В., члени творчої групи: тифлопедагог Горобчук О.Г., вихователь спецгрупи Щвецова В.В., вчитель-логопед Волошенюк Л.М.
Білоус В.В., Горобчук О.Г., Щвецова В.В., Волошенюк Л.М. Крути, грай – світ довкілля пізнавай. Методичний посібник / Білоус В.В., Горобчук О.Г., Щвецова В.В., Волошенюк Л.М. – Вінниця: ММК, 2021. 52 с.
Рецензенти: Козловська О.Ф., завідувач КЗ «ДНЗ №60 ВМР»,
Гуменчук В.В., завідувач КЗ «ДНЗ №73 ВМР»
Рекомендовано педагогічною радою
Закладу «Дошкільний навчальний заклад №60
Вінницької міської ради»»
(Протокол №3 від 28.01.2021р.)
Посібник стане у нагоді тифлопедагогам , вихователям спеціалізованих груп, вчителям-логопедам для проведення корекційно-відновлювальної роботи з дітьми дошкільного віку із порушенням зору, допоможе ознайомити дошкільників зі оточуючим світом, збагатити соціальний досвід вихованців, сформувати певну модель соціально-побутової компетенції, просторові уявлення, сприятиме активізації та корекції зорових функцій, розвитку дій аналізаторів складної форми, пізнавальних інтересів, сенсорних еталонів, творчої уяви.
Посібник може використовуватись не тільки під час спеціально організованих занять, а й в інших видах дитячої діяльності: ігровій, комунікативній, продуктивній.
ЗМІСТ
Вступ ………………………………………………………………………… 4
Педагогічна цінність ігрового посібника……………………………………………6
Опис посібника «Крути, грай-світ довкілля пізнавай» ………………13
Блок 1 «Природничий» ………………………………………..15
Блок 2 «Предметний» …………………………………………19
Блок 3 «Соціально-побутовий» ………………………………21
Блок 4 «Сенсорний» …………………………………………..23
Блок 5 «Мовленнєвий» ……………………………………….24
Висновок ………………………………………………………………….. 25
Список використаної літератури ………………………………………28
Додатки ……………………………………………………………………. 29
Додаток 1 Блок «Природничий»…………………………….. 29
Додаток 2 Блок «Предметний» …………………………. ….. 40
Додаток 3 Блок «Соціально-побутовий» …………………… 41
Додаток 4 Блок «Сенсорний» …………………………………49
Додаток 5 Блок «Мовленнєвий»………………………………51
ВСТУП
Формування особистості дитини при порушеннях зору нерозривно пов`язано з корекційною роботою. Корекція спрямована на поліпшення цілісного процесу розвитку дитини, на формування позитивних якостей особистості, які компенсують тією чи іншою мірою недостатність, викликану сенсорним порушенням.
Корекція передбачає комплексний вплив на різні сторони розвитку дитини, оскільки наявність зорового дефекту не означає ізольованого випадіння однієї функції, а створює цілісну картину атипового розвитку, що більш-менш виражено охоплює різні сфери особистості. Засоби корекції ґрунтуються на максимальному використанні збережених можливостей дитини, що поступово дає змогу активізувати порушені чи недорозвинені функції. Головний акцент в роботі з дошкільником з порушенням зору робиться на формування у дітей вищих психологічних процесів (аналізую- чого спостереження, логічного мислення, відтворювальної та творчої уяви, довільного запам`ятовування, адекватного мовленнєвого відображення дійсності, почуттів тощо), оскільки вони відіграють провідну роль у загальному психічному розвиткові людини.
Комплексно-системний підхід в роботі з дошкільником дозволяє виправити недоліки у засвоєнні лексичного матеріалу, діагностувати якість знань, забезпечити їх адекватність, повноту, систематизованість, узагальненість, конкретність.
Саме тому виникла ідея створення ігрового корекційно-відновлювального посібника «Крути, грай – світ довкілля пізнавай», який стане у нагоді вихователям спеціалізованих груп, тифлопедагогам, вчителям-логопедам у проведенні корекційної роботи з дітьми середнього та старшого дошкільного віку, що мають порушення зору. Пропонуємо вашій увазі посібник, створений на основі винаходу Раймунда Луллія – «Кільця Луллія», яка безпосередньо відноситься до технології ТРВЗ (див. за посиланням https://vseosvita.ua/library/so-take-kilca-lullia-278948.html) і включає систему авторських ігрових завдань та ігор.
Посібник складається з 4 кілець різного діаметра, розділені на 8 секторів, до кілець на спільний стрижень фіксується стрілка, матеріал – металізований пластик. Кільця скріплені між собою, рухомі. Також в комплект входить 15 наборів картинок відповідно до лексичних тем, матеріал – пластик з магнітом.
Посібник допоможе сприяти розвитку пізнавальної активності дитини, розширювати уявлення та збагачувати враження про предмети, об`єкти природи, людей, явища суспільного життя; вчити розрізняти кольори, геометричні форми, орієнтуватись в просторі; розвивати зорове сприймання, сприяти активізації та корекції зорових функцій, простежуючу функцію очей, гостроту зору, бінокулярний зір, творчу уяву та мовлення. Цей посібник вносить елемент гри в освітню діяльність, допомагає підтримувати інтерес до матеріалу, що вивчається. Даний ігровий метод сприяє створенню зацікавленої, невимушеної атмосфери, знімає психологічне та фізичне напруження.
Департамент освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації
Комунальний вищий навчальний заклад
«Вінницька академія неперервної освіти»
Комунальний заклад
«Дошкільний навчальний заклад № 60 Вінницької міської ради»
О.Ф.Козловська, І.В.Станіславчук
Методичний посібник
Номінація:«Інноваційне освітнє середовище: нові виклики та сучасні рішення»
Вінниця
2018
Автори:
Козловська Олена Федорівна, завідувач КЗ «ДНЗ №60ВМР»;
Станіславчук Ірина Валеріївна, вихователь-методист КЗ «ДНЗ №60 ВМР».
Творча група: Антонюк Ірина Валеріївна, вихователь, тифлопедагог КЗ «ДНЗ №60 ВМР»; Лисенко Тетяна Петрівна, тифлопедагог КЗ «ДНЗ №60 ВМР»; Нідзельська Зоя Іванівна, практичний психолог КЗ «ДНЗ №60 ВМР»; Білоус Вікторія Володимирівна, вихователь КЗ «ДНЗ №60 ВМР»
Козловська О.Ф., Станіславчук І.В.«Створення інноваційного освітнього середовища для дітей з порушенням зору в закладі дошкільної освіти». Методична розробка / І. Станіславчук – Вінниця: КВНЗ «ВАНО», 2018.- 68 с.
Рецензенти:
Москальчук Наталія Іванівна,завідувач комунальної установи «Міський методичний кабінет»;
Русан Лариса Степанівна, завідувач відділу дошкільної освітиКомунального вищого навчального закладу «Вінницька академія неперервної освіти».
Рекомендовано науково-методичною радою
Комунального вищого навчального закладу
«Вінницька академія неперервної освіти» до участі у Десятій Міжнародній виставці
«Інновації в сучасній освіті – 2018»
(протокол № _ від __.__.2018 р.)
У запропонованому методичному посібнику розкриваються теоретичні основи створення інноваційного освітнього середовища для дітей з порушенням зору в закладі дошкільної освіти.
Для педагогів дошкільних навчальних закладів.
Актуальність проблеми. Несприятливі сучасні соціально-економічні, екологічні фактори призводять до того, що у суспільстві відмічається тенденція погіршення показників здоров’я дитячого населення, збільшується чисельність дітей з порушеннями у психофізичному розвитку. Серед різних захворювань спостерігається і стрімке збільшення хвороб зору вже в ранньому дитинстві. Порушення зору зумовлює труднощі у пізнавальному, емоційному, соціальному та особистісному розвитку дитини.
Дошкільне дитинство має надзвичайно важливе значення у процесі розвитку дитини зі зниженим зором, формування необхідних для майбутнього життя передумов, важливих рис особистості, що визначатимуть її соціальну поведінку і діяльність у майбутньому. Діти з важкими вадами зору мають своєрідний розвиток і потребують створення спеціальних умов для їхнього виховання, навчання, адаптації до соціального середовища.
Діти з порушеннями зору часто зустрічаються з труднощами орієнтовно-пошукової діяльності, у них спостерігається слабкий розвиток просторових уявлень, недостатньо розвинені можливості практичного мікро- і макроорієнтування, спостерігаються помилки виділення дітьми просторового розташування предметів і словесних позначень просторових відносин. Істотно ускладнено соціально-побутове орієнтування, з труднощами засвоюються навички орієнтування у суспільному житті. Великого значення тут набуває спеціально організоване виховання та навчання, яке попереджує та корегує вторинні відхилення в їхньому розвитку, формує та стимулює компенсаторні процеси.
Дошкільник з порушенням зору повинен бути спеціально навчений тому, що дитина з нормальним зором засвоює сама. Виникає потреба у створенні особливих умов для повноцінного всебічного розвитку дошкільника з порушеннями зору,створенні спеціального освітнього середовища. Особливе занепокоєння нині викликає загострення суперечностей :
-між щорічним збільшенням дітей, які мають складні порушення зору, та недостатньою кількістю, а в деяких випадках відсутністю в Україні доступного матеріалу, який відповідає вимогам для роботи з такими дітьми,
-між сучасними вимогами до роботи з дітьми дошкільного віку та недостатньою компетентністю вихователів, що працюють з дітьми з порушеннями зору,
-між сучасними вимогами до освіти дошкільників в Україні та недостатнім навчально-методичним та програмовим забезпеченням по роботі з дітьми з порушеннями зору.
Тому перед нами виникла проблема: як організувати інноваційне освітнє середовище закладу дошкільної освіти, яке має бути спрямоване на виправлення та корекцію недоліків розвитку й успішну соціалізацію дітей з порушеннями зору?
Поставлена проблема передбачає вирішення наступних завдань :
Мета дослідження: розробити, обґрунтувати та експериментально перевірити варіативну модель інноваційного освітнього середовища для дітей, які мають порушення зору.
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ
ВІННИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КУ «МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ»
КЗ «ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД №60 ВМР»
Номінація «Соціально-психологічна робота»
Посібник для проведення корекційно – відновлювальної роботи
з дітьми із порушенням зору
Керівник авторської групи: Станіславчук Ірина Валеріївна, вихователь-методист ДНЗ№60
Члени авторської групи: Лисенко Тетяна Петрівна, тифлопедагог ДНЗ №60, Антонюк Ірина Валеріївна, вихователь спецгрупи для дітей з порушенням зору, тифлопедагог, Нідзельська Зоя Іванівна, практичний психолог ДНЗ №60,
м.Вінниця 2017 р.
Автори: творча група педагогів комунального закладу «Дошкільного навчального закладу № 60 Вінницької міської ради» комбінованого типу зі спеціалізованими групами для дітей з порушенням зору. Керівник творчої групи : вихователь – методист Станіслівчук І.В.,члени творчої групи : тифлопедагог Лисенко Т.П.,вихователь спецгрупи , тифлопедагог Антонюк І.В.,практичний психолог Нідзельська З.І.
Рецензенти: Козловська О.Ф.,завідувач КЗ «ДНЗ№ 60 ВМР»,
Гуменчук В.В. завідувач КЗ «ДНЗ№ 73 ВМР»
Посібник стане у нагоді тифлопедагогам , вихователям спеціалізованих груп, практичним психологам для проведення корекційно-відновлювальної роботи з дітьми середнього та старшого дошкільного віку із порушенням зору, допоможе ознайомити дошкільників зі світом професій, збагатити соці-
альний досвід вихованців, сформувати певну модель соціальної поведінки та соціально-побутової компетенції , просторові уявлення , сприятиме активізації та корекції зорових функцій, розвитку дій аналізаторів складної форми,
пізнавальних інтересів, сенсорних еталонів , творчої уяви.
Посібник може використовуватись не тільки під час спеціально організованих занять, а й в інших видах дитячої діяльності: ігровій, комунікативній, продуктивній . Він складається з 2-х блоків:
1 блок – макет «міста Майстрів», що складається з ігрового поля, будиночків, дерев, доріжок тощо ;
2 блок – містить матеріали з ознайомлення дітей з професіями (кухаря, перукаря, музиканта, лікаря, модельєра одягу, будівельника, художника, фермера).
ВСТУП
Доведено, що 95% інформації про оточуючий світ людина сприймає за допомогою зору. Він є визначним у формуванні уявлень дитини про оточуючий світ, предмети та явища, їх ознаки, просторове взаємовідношення. Діти, які мають порушення зору, потребують особливих умов для повноцінного всебічного розвитку, створення належного ігрового предметно-розвивального простору. Дошкільник з порушенням зору повинен бути спеціально навчений тому, що дитина з нормальним зором засвоює сама.
Мета педагогів, які працюють з такими дітьми,- це запобігання подальшому зниженню зору, розвиток та охорона залишкового зору, компенсаторний розвиток пізнавальної діяльності в умовах зорової депривації, усунення вторинних відхилень, пов’язаних з порушенням зору, повноцінна підготовка до майбутнього, дорослого життя.
Діти з порушеннями зору часто зустрічаються з труднощами орієнтовно-пошукової діяльності, у них спостерігається слабкий розвиток просторових уявлень, недостатньо розвинені можливості практичного мікро – і макроорієнтування, спостерігаються помилки виділення дітьми просторового розташування предметів і словесних позначень просторових відносин. Істотно ускладнено соціально-побутове орієнтування, з труднощами засвоюються навички орієнтування у суспільному житті.
Порушена функція зору компенсується за допомогою активної діяльності збережених аналізаторів – слухового, нюхового, рухового, дотикового. У процесі розвитку у слабкозорих дітей утворюються нові способи сприймання та аналізу дійсності, що відіграє провідну роль в їхній пізнавальній діяльності. Великого значення тут набуває спеціально організоване виховання та навчання, яке попереджує та корегує вторинні відхилення в їхньому розвитку, формує та стимулює компенсаторні процеси.
Враховуючи особливості виховання навчання та розвитку дітей з порушенням зору ми розробили ігровий корекційно-відновлювальний посібник «Місто майстрів», який стане у нагоді тифлопедагогам , вихователям спеціалізованих груп, практичним психологам у проведенні корекційної роботи з дітьми середнього та старшого дошкільного віку, що мають порушення зору.
Він допоможе ознайомити дошкільників зі світом професій, збагатити соціальний досвід вихованців, сформувати певну модель соціальної поведінки та соціально-побутової компетенції, просторові уявлення, розвивати зорове сприймання, сприяти активізації та корекції зорових функцій, розвитку дій аналізаторів складної форми шляхом використання полісенсорних взаємозв’язків, дотиково-зорових і зорово-рухових сенсорних функцій, форморозрізнюючу та простежуючи функції очей, гостроту зору, бінокулярний зір , пізнавальні інтереси, просторове орієнтування, творчу уяву .
Ознайомлення дітей з посібником починається із розповіді педагогом казкової історії про місто Майстрів та його мешканців. За допомогою цієї історії вихованці знайомляться із майстрами професій, з якими будуть працювати , створюється мотивація для подальшого розгортання творчих ігор, створення цікавих історій.
Посібник складається з 2-х блоків:
1 блок – макет «міста Майстрів», що складається з ігрового поля, будиночків, лялечок – майстрів , тварин , дерев, доріжок тощо.
До першого блоку ми розробили декілька варіантів завдань для роботи з дітьми по створенню «міста Майстрів» . Всі завдання 1 блоку вчать дітей орієнтуватися на площині та спрямовані на формування у них просторових уявлень, розвивають зорове сприймання , форморозрізнюючу, кольоророзрізнюючу та простежуючу функції очей, гостроту зору, бінокулярний зір.
1 варіант
Дитина виконує завдання за словесною інструкцією педагога. За допомогою цього завдання ми вчимо дітей орієнтуватися відносно себе, пояснюючи, що все, що знаходиться на тілі збоку, де права рука (для цього пропонуємо дитині підняти праву руку вверх),- це право, де ліва рука – ліво.
Наприклад : педагог дає вказівку розташувати на ігровому полі будиночок, де живе майстер, якого заздалегідь обирає дитина (художник), праворуч або ліворуч від себе .
Наступне завдання спрямоване на формування розуміння понять попереду, позаду, праворуч, ліворуч відносно певного об’єкту та поняття між об’єктами та ознайомлення з поняттям «дзеркальне відображення». Наприклад : розташувати будиночок художника так, щоб він знаходився праворуч від будиночка лікаря та ліворуч від будиночка кухаря,а позаду будинку лікаря посадити кущ калини та словесно позначити розташування об’єктів один відносно одного та відносно себе.
2 варіант
Дитям пропонується створити «місто Майстрів» , розмістивши об’єкти на ігровому полі відповідно силуетним зображенням.
3 варіант
Діти отримують картку – схему «міста Майстрів» та створюють місто відповідно до неї. Під час виконання цього завдання вони знайомляться з простими схемами простору, вчаться розташовувати предмети на площині (ігровому полі) за схемою, співвідносити об’єкти з схематичним зображенням (за кольорами,символами та контурами ).
4 варіант
Прокласти «доріжку» від одного будиночка до іншого. Завдання спрямовано на ознайомлення з напрямком руху та схемою шляху пересування.
Дитина обирає лялечку-майстра, витягує з чарівної скрині фішку з символом певної професії, знаходить на макеті будиночок з таким символом , прокладає «доріжку» від одного будиночка до іншого за карткою-схемою або словесною інструкцією та визначає напрямок руху.
2 блок – містить матеріали з ознайомлення дітей з професіями (кухаря, перукаря, музиканта, лікаря, модельєра одягу, будівельника, художника, фермера):
а) макети будинків для створення робочих майстерень майстрів та відповідне обладнання до них;
б) корекційно – відновлювальніігри , що спрямовані на розвиток зорового сприйняття, корекцію зорових відхилень, дозволяють опановувати схемою просторового розміщення предметів, формувати просторові уявлення про форму і величину та розташування предметів відносно один одного, удосконалюють знання про професії ;
в) соціально – побутова діяльність, що включає практичні хвилинки, творчі ігри.
Під час роботи з матеріалами 2 блоку діти більш детально знайомляться з особливостями вище зазначених професій . На початку дитина отримує конверт з картинкою, яка розрізана на різну кількість частин (відповідно до рівня розвитку дитини) , склавши її, визначає майстра певної професії та переходить до наступного завдання із створення його майстерні:
Наступним етапом іде низка корекційно – відновлювальних завдань від майстрів тих професій, які зазначені на початку гри. Вони спрямовані на збагачення соціального досвіду дошкільників, поглиблюють уявлення дітей про світ професій, про предмети, об’єкти природи, людей, явища суспільного життя . Окрім звичайних навчально-виховних завдань, робота спрямована на корекцію відхилень в розвитку, відновленню залишкових функцій зору дітей. Значна увага приділяється розвитку всієї компенсуючої системи, слуху, нюху, дотику, сенсорних уявлень , мобільності та орієнтуванню в просторі, розвитку дрібної моторики пальців рук, а також формуванню навичок самообслуговування. Проводиться робота з розвитку залишкового зору, корекції пізнавальної, особистісної та рухової сфери , комунікативних здібностей дітей.
До 2 блоку входять підрозділи «Практичні хвилинки» та «Творчі ігри», зміст яких тісно пов’язані з тематикою всього посібникаі є своєріднимзакріпленням попереднього матеріалу.
Під час практичних хвилинок у дітей формуються моделі певної соціальної поведінки, збагачується соціальний досвід , вони вчаться взаємодіяти один з одним, виконувати різні трудові дії, отримують практичні навички, навички самообслуговування, знайомляться з технікою безпеки в побуті.
Під час творчих ігор вчаться створювати ігрову ситуацію, формувати вміння виконувати ролі, самостійно розвивати нескладні сюжети, використовуючи тематичну атрибутику, творчу уяву, забезпечувати можливість відтворювати у грі набутий власний соціальний досвід, виховувати культуру спілкування, вміння гратися в колективі.
Посібник «Місто майстрів» змістовний, безпечний та зручний, як для організації навчальної,розвивальної, корекційної роботи з вихованцями, так і для розгортання ігрової самостійної діяльності дітей. Кількість завдань може додаватись та змінюватись.
При виготовленні посібника враховано педагогічні, лікувально-корекційні та гігієнічні вимоги, які висуваються до спеціальних посібників для роботи з дітьми , що мають порушення зору.
ВІННИЦЬКА МІСЬКА РАДА
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ
ВІННИЦЬКИЙ МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
(Співпраця дошкільного закладу і сім’ї у становленні особистості дошкільника)
НАВЧАЛЬНО – МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК
Автор-упорядник:
Козловська О.Ф.
м. Вінниця 2017 р
ОПИС досвіду роботи Козловської Олени Федорівни
Адреса досвіду: м. Вінниця, вул. Космонавтів 48, ДНЗ № 60
Актуальність досвіду: об’єднання зусиль допоможе створити широкий розвивальний простір, сприятливий для повноцінного буття дитини в сім’ї та дошкільному нз.
Сутність досвіду: створити оптимальну, сучасну модель взаємодії дошкільного закладу з родинами вихованців.
Провідна ідея досвіду: сприяти загальному розвитку сімейної освіти. Активне залучення батьків до освітнього процессу. Створити оперативний зворотній зв’язок між дошкільним закладом та родинами.
У сучасних умовах розвитку суспільної дошкільної освіти важливим педагогічним завданням є налагодження високоефективної взаємодії з батьками. І тому Козловська О.Ф. вирішила активно впроваджувати у життя нові ідеї педагогічної взаємодії з батьками вихованців, збагачувати новими підходами традиційні форми співпраці.
Олена Федорівна – педагог досвідчений, вміє толерантно, тактовно, ввічливо спілкуватися з батьками, щоб вони відчули, що їхній дитині бажають добра. Використовує такі форми роботи з сім’ями: колективні, групові, індивідуальні, інформаційні. Надає перевагу нетрадиційним формам роботи: нетрадиційні батьківські збори, вечори творчого спілкування, заняття «Школи молодих батьків», фотовиставки, організація спільних тематичних проектів, тощо.
Позитивним є проведення днів відкритих дверей. Це дієва форма педагогічної просвіти батьків, яка взаємно збагачує батьків і педагогів досвідом вивчення особливостей дітей та мистецтвом їх виховання. Безпосереднє ознайомлення з життям дітей у дошкільному закладі дозволяє батькам зрозуміти, що діти знаходяться в умілих і надійних руках.
Куточки для батьків раціонально розташовані. Батьки у ранкові та вечірні години мають змогу отримати таку інформацію: познайомитися з меню на день, із сіткою занять, режимом дня, що вивчали діти протягом дня, отримати необхідні консультації та поради.
Стало традицією проводити нетрадиційні батьківські збори. Проведення батьківських зборів допомагає згуртувати всіх батьків, підвищити відповідальність кожної сім’ї за свій вклад та отримати позитивний досвід виховання дітей.
Позитивним у роботі є реалізація диференційованого підходу до батьків кожного вихованця, врахування особливостей родини (склад сім’ї, вік батьків, освіта, стаж шлюбного життя, кількість дітей, досвід батьківства, матеріальний статок, умови проживання, професійні інтереси, характер тощо); приділення уваги неповним, розлученим, з повторним шлюбом, конфліктним сім’ям, батькам дітей-новачків тощо; добір найдоцільніших способів ведення розмови, продумування її плану, об’єднання батьків за подібними проблемами.
Проаналізувавши систему роботи Козловської Олени Федорівни з вихованцями та їх батьками, можна зробити висновок, що вона використовує ефективні та різноманітні форми роботи та залучає батьків до співпраці, у спілкуванні проявляє коректність і дипломатичність. Слід відмітити в процесі спілкування створення атмосфери довіри, взаєморозуміння; культивування терплячості, витриманості, доброзичливості, розсудливості, виваженості в оцінках і судженнях, емоційної врівноваженості, привітності, відкритості для контактів.
ДЕПАРТАМЕНТ
ОСВІТИ
ВІННИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД № 60
СЕРІЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ІГОР
НОМІНАЦІЯ « ЕЛЕКРОННО-ОСВІТНІЙ РЕСУРС ДНЗ»
Автор:
Білоус Вікторія Володимирівна
вихователь ДНЗ № 60
м. Вінниця
2015 р.
Автор: Білоус Вікторія Володимирівна, вихователь дошкільного навчального закладу № 60
Білоус Вікторія Володимирівна «Моя Батьківщина – це моя Україна», інтерактивна гра /В.В.Білоус – Вінниця, ММК, 2015. 87с.
Рецензенти :
Козловська О.Ф., завідуюча дошкільним навчальним закладом № 60
Півторак А.А., методист міського методичного кабінету Департаменту освіти Вінницької міської ради
В запропонованому електронному ігровому посібнику «Батьківщина-це моя Україна» міститься 8 ігор для організації роботи з дітьми 5-7 річного віку по закріпленню і узагальненню знань про природу України, державні та народні символи, свята, національний одяг, страви, традиції та звичаї українського народу. В додатку до електронного ігрового посібника зібрано інформаційно-пізнавальний матеріал «Енциклопедичні сторінки», для педагогів та батьків , який подано по розділах електронного посібника. Посібник створено для педагогів дошкільних закладів,та батьків.
Вступ
В Концепції дошкільного виховання в Україні, Державній національній програмі «Освіта», Законі України « Про дошкільну освіту», Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні підкреслюється велика роль патріотичного виховання, передбачається взаємопроникнення сімейного і суспільного виховання з метою створення для кожної дитини єдиного виховного середовища.
Дошкільний вік – це період коли в дитини починає формуватися мораль та образ власного «Я», виникає потреба осягнути явища суспільного життя. І те, що закладено в цей період, згодом, як квітка, розквітає і плодоносить.
Щоб діти стали народом, творцями своєї долі, необхідно, щоб вони розуміли, що Батьківщина — це місце, де людина народилася, живе, де народились і живуть її батьки.
Виховання любові до Батьківщини – завдання надзвичайно складне, особливо коли мова йде про дітей дошкільного віку. Однак в значному ступеню така складність виникає при спробі переносити на дітей «дорослі» показники проявів любові до Вітчизни.
Дошкільний вік як період становлення особистості має свої потенційні можливості для формування вищих моральних почуттів, до яких і відноситься почуття патріотизму. Захоплення просторами країни, її красою та природними багатствами виникає тоді, коли дитину навчили бачити красу безпосередньо навколо себе.
Поданий у посібнику теоретичний і практичний матеріал допоможе педагогам дошкільних закладів та батькам формувати в дітей громадянські якості особистості, духовну культуру рідного народу, усвідомлення того, що вони живуть в Україні, в прекрасній, багатонаціональній, самостійній державі.
Методичні рекомендації
Ідеалом виховання є гармонійно розвинена, високоосвічена , соціально активна й національно свідома людина, що наділена високою громадською відповідальністю, високими гуманними якостями, є носієм кращих надбань вітчизняної культури, здатна до саморозвитку й самовдосконалення.
Дошкільний вік – це початок становлення особистості. Особливо протягом середнього і старшого дошкільного віку відбувається формування культурно-ціннісних орієнтацій духовно – етичної основи особистості дитини, розвиток її емоцій, відчуттів, мислення,механізмів соціальної адаптації в суспільстві, починається процес національно-культурної самоідентефікації усвідомлення себе в навколишньому світі. Саме з дітьми цього віку варто поглиблено працювати над формуванням патріотизму. Помічником у цьому для вихователів та батьків стане електронний ігровий посібник «Батьківщина-це моя Україна» в якому міститься 8 електронних ігор, об’єднаних однією темою: «Державні символи України», «Народні символи України», «Природа України», «Свята», «Українські національні страви», «Український національний одяг», «Природа України», «Сім чудес України».
Ігри спрямовані на організацію роботи по закріпленню і узагальненню знань дітей середнього та старшого дошкільного віку про рідну країну .
Завдання посібника збагачувати уявлення вихованців про рідний край, про національні і державні символи України; розвивати пізнавальний інтерес до традиційного одягу українців, зокрема української сорочки, віночка. Збагатити знання дітей про національні українські страви,виховувати шанобливе ставлення до традицій та звичаїв українського народу, його культури , історії.
Електронний посібник може використовуватись вихователем,як в індивідуальній роботі з дітьми поза заняттями, так і в роботі з підгрупами під час занять.
В додатку до електронного ігрового посібника зібрано інформаційно-пізнавальний матеріал «Енциклопедичні сторінки», для педагогів та батьків, який подано по розділах електронного посібника.
Завдання педагогів та батьків об’єднати зусилля у розвивально – виховному впливі на дитину, формуванню в неї позитивного світосприйняття , любові до рідного краю, формувати в дітей бачення помічати красу традиційного українського життя,вчити вихованців пишатися своєю країною.
Електронний ігровий посібник спрямований на допомогу вихователям дошкільних закладів та батькам для організації роботи з дітьми 5-7 річного віку. Поданий у посібнику теоретичний і практичний матеріал допоможе педагогам дошкільних закладів, батькам формувати в дітей громадянські якості особистості.
Департамент освіти Вінницької міської ради
Міський методичний кабінет
Дошкільний навчальний заклад № 60
Корекційно – відновлювальна дидактична гра
Автори: Станіславчук Ірина Валеріївна, вихователь-методист, Швецова Вікторія Володимирівна, вихователь, Степанчук Людмила Анатоліївна, вихователь, Козіна Катерина Григорівна, вихо
2013 рік
Слово до читача
Доведено, що 95% інформації про оточуючий світ людина сприймає за допомогою зору. Зір є визначним у формуванні уявлень дитини про предмети та явища, їх ознаки, просторове взаємовідношення. Дитина з порушенням зору отримує менше інформації про довкілля (як в якісному так і в кількісному відношенні), ніж діти з нормальним зором, тому саме вони потребують особливих умов для повноцінного всебічного розвитку. Корекційно – відновлювальний навчально-методичний посібник «ДИВО-КУБ» створений для допомоги вихователям спеціалізованих груп та дефектологам в організації роботи з дітьми середнього та старшого дошкільного віку з вадами зору.
Посібник має вигляд об’ємного куба, у вертикальні грані якого вкручуються кришечки із різним маркуванням та забарвленням .У комплект входить набір кришечок для12 завдань, спрямованих на розвиток гостроти зору , бінокулярного зору , окорухаючої функції , сенсорних функцій, просторових уявлень і орієнтування,дрібної моторики рук, зорової уваги, пам’яті,мислення. Посібник є варіативним кількість завдань може додаватись та змінюватись. Працювати одночасно може 4 дитини.
Вертикальне положення 4 сторін посібника виконує роль фланелеграфа з підставкою, які необхідні у корекційній роботі з дітьми зі збіжною косоокістю. Посібник має статичне, фіксоване положення,завдяки якому не створюється тремтіння об’єкту,яке спричиняє втомлюваність очей у дітей. Діти працюють сидячи,що не створює додаткового коливання погляду та не порушує зорової уваги. «ДИВО-КУБ» сприяє художньо-естетичному, креативному розвитку, формуванню у дітей уявлень про предмети та явища навколишнього світу, розвитку пам’яті, мислення, логіко-математичних, мовленнєвих, пізнавальних здібностей, уміння формувати та висловлювати свою думку, встановлювати взаємозв’язки в оточуючому світі; вихованню самостійності, наполегливості, кмітливості, творчості.
Правила користування посібником
Інструкція до використання посібника
Дитина обирає завдання самостійно або отримує від педагога, сідає біля визначеної сторони куба, підбирає необхідний матеріал, виконує завдання. після виконання роботи вихователь разом з дитиною аналізує результат.
Матеріал: куб із вмонтованими викрутками від пластикових пляшок, кришки з різними зображеннями, цифрами ,буквами, кольорами, гачками, гвіздками та скобами, кольорові шнурки, резинки , предметні та сюжетні картинки, зразки-схеми, гральний кубик
МЕТА
Пізнавальний розвиток: сприяти розвитку пізнавальної активності дитини. Розширювати уявлення та збагачувати враження про предмети, об’єкти природи, людей, явища суспільного життя. Вчити розрізняти колір, форму, величину, орієнтуватись в просторі, лічити предмети. Виявляти інтерес до логіко-математичної діяльності, розв’язувати арифметичні та логічні задачі, знаходити свої шляхи розв’язання завдань.
Мовленнєвий розвиток: вчити слухати та розуміти інструкції до гри, сприяти збагаченню та активізації словникового запасу, формувати культуру мовлення, граматично правильно поєднувати слова у складанні розповідей. Вправляти у діалозі під час гри, сприяти умінню створювати описові та творчі розповіді.
Художньо-естетичний розвиток:формувати естетичне ставлення до оточуючого світу, розвивати емоційну чутливість, долучати до споглядання краси різноманітних об’єктів, різноманітних форм та кольорів предметного довкілля, виховувати здатність радіти, захоплюватись результатом своєї роботи.
Креативний розвиток: формувати у дітей уміння розмірковувати, робити висновки та припущення. Варіювати зміст та форму виконання завдання, розвивати допитливість, кмітливість, здатність до творчої уяви та фантазії.
Фізичний розвиток: виховувати інтерес до предметно-практичної діяльності, самостійність, цілеспрямованість, наполегливість та звичку доводити справу до кінця, отримувати кінцевий результат своїх трудових зусиль, долати труднощі на шляху до мети. Вчити контролювати проміжні та кінцевий результати, переробляти зроблене. Удосконалювати моторні навички дітей, зокрема дрібну моторику кисті рук, сприяти відновленню гостроти зору і розвитку зорових функцій.
Соціально-моральний розвиток: вчити співпрацювати з однолітками, дбайливо ставитись до результатів своєї праці та праці товаришів. Розвивати інтерес до навколишнього світу, пристосовуватись до незвичних вимог, орієнтуватись у реальних соціальних умовах життя.
Емоційно-ціннісний розвиток: виховувати культуру прояву почуттів, навчати адекватної реакції на успіх – неуспіх у діяльності, розвивати помірковане, оптимістичне ставлення до труднощів. Формувати впевненість у собі.
Дошкільний навчальний заклад №60, 2019 | Всі права захищено Design & Developed by Buy Wordpress Templates