Процес вдосконалення зору починається відразу після народження дитини. Немовлята, які щойно народилися, замість облич рідних бачать лише розмиті силуети та контури з плямами. У продовж шести місяців зорові образи стають більш різкими. У дворічної дитини завершується своє формування стереоскопічного сприйняття оточуючого.
Бінокулярний зір починає формуватися у дітей у 3-4 річному віці.
Батькам слабозорої дитини необхідно знати діагноз, його зміст пов’язані з ним особливості зорового сприймання. Відповідно до них потрібно організувати побут та робоче місце дитини.
Організація ігрових центрів повинна відповідати офтальмологічним рекомендаціям.Необхідно правильно організувати освітлення. При недостатньому освітленні м’язи очей напружуються, що призводить до їхнього ослаблення. Коли ж освітлення надмірно яскраве, ми примружуємо повіки, які тиснуть на очні яблука, що також негативно впливає на очі. Крім загального освітлення слід включити настільну лампу на 60 Вт з матовим або темним абажуром. Світло повинно падати на сторінку зошита чи книги зліва.
Дуже важливо починаючи з дошкільного віку виробити у дитини, за виразом відомого офтальмолога Є.І.Ковалевського, правильний «рефлекс читання» – іграшки, малюнки, букви мають бути не ближче ніж за 30 см від очей. Інакше може розвинутися «рефлекс нахиленої голови», що причиняє виникнення і короткозорості, і сколіозу.
Необхідно постійно слідкувати за правильною поставою дитини під час роботи за столом. На стільці сидіти глибоко (на всьому сидінні), спина притуляється до спинки стільця, ноги випрямлені й спираються на підлогу всією ступнею, голова ледь нахилена. Сидіти дитина повинна так, щоб ноги міцно впиралися в підлогу всією ступнею.
Очі від робочої поверхні мають бути на відстані зігнутої в лікті руки (25 – 30 см). Коли ця відстань менша – швидко наступає зорова втома та втома м’язів спини та шиї. Забороняється розглядати та читати книжки лежачи.
Настільні ігри (мозаїка, лото книжки-розмальовки тощо) рекомендуються при розбіжній косоокості, ігри типу кільцекидів, баскетболу, використання підставок, мольбертів для розглядання книжок, малювання та розфарбовування – при збіжній косоокості.
Між заняттями, пов’язаними з напруженням зору, через кожні 15 – 20 хв слід зробити спеціальну розвантажувальну гімнастику: рухи очима вправо-вліво, вгору-вниз, кліпання очима, переведення погляду на предмети, які знаходяться далеко. Можна підійти до вікна і деякий час дивитися вдалечінь.
Дорослим необхідно суворо стежити за виконанням дітьми правил гігієни зору та дотриманням певних санітарно-гігієнічних вимог.
Привчати дітей виділяти як мінімум 20-30 хв на добу для догляду за очима. Навчити дітей робити промивання очей (увечері перед сном, зранку та після прогулянок чистою водою, починаючи від скронь), робити зорову гімнастику.
Слідкувати за дотриманням рекомендованого носіння окулярів (носити постійно, навіть під час рухливих ігор, занять з фізкультурою)
Привчати стежити за окулярами: зберігати їх в спеціальному футлярі, класти склом до гори, щоб не пошкодити його, мити чи витирати скло, якщо забруднилося.
Відновити зір дітям допоможе і правильне харчування , оскільки сила очних м’язів залежить від поживних речовин, які переносить кров. Серед вітамінів і мікроелементів є такі, які забезпечать очам дитини нормальний розвиток, допоможуть витримувати навантаження на зір. У щоденному раціоні дитини повинні бути такі продукти :
Вітамін | Джерела | Добова потреба, мг |
А | Тваринні: печінка, молочні продукти (масло, вершки, сметана, сир), яєчний жовток, риба Рослинні: зелені й жовті овочі (морква, гарбуз, солодкий перець, шпинат, броколі, зелена цибуля, зелень петрушки); бобові (соя, горох); персики, абрикоси, яблука, виноград, кавун, диня, плоди шипшини, обліпихи, черешня | 1,5 – 2,5 |
С | Чорниця, плоди шипшини, червоний перець, ківі, цитрусові, смородина, цибуля, шпинат, капуста, морква, помідори, картопля | 70 – 100 |
Калій | Яблука, мед, яблучний оцет, петрушка, селера, картопля, диня, зелена цибуля, апельсини, родзинки, чорнослив, курага, м’ясо, риба, молоко, злаки | 2 – 3 |
В1 | Насіння соняшника, м’ясо, печінка, нирки, житній хліб, хліб з висівками, соя, картопля, стручкові рослини, гречка, неочищений рис | 1,5 – 2 |
В2 | Яблука, зерна пшениці»молоко, сир, яйця, горіхи, м’ясо, печінка, насіння соняшника, лісові горіхи, картопля | 3 – 5 |
В6 | Сухі дріжджі, курятина, свинина, риба, молоко, печінка, пшеничні паростки, зернові культури, жовток, риба, курага | 2 – 3 |
В12 | Жовток, молоко, сир, м’ясо, печінка, риба, виноград, чорниця, чорнослив, абрикоси, салат, петрушка | 0,05 |
Всі заходи профілактики або запобігання прогресуванню зорових вад мають бути спрямовані на покращення режиму, умов занять і відпочинку дітей. Обов’язковим є тривалі прогулянки на свіжому повітрі, заняття фізичною культурою і спортом, нормальний сон.
Батькам варто пам’ятати, що саме вони відповідальні за те, чи вміє їхня дитина (в якої встановлено той чи інший зоровий діагноз) дивитись телевізор. Під час перегляду телепередач дитина з вадами зору обов’язково повинна користуватись окулярами; не сидіти надто близько до екрана: не ближче 4,5 м від кольорового екрану, дітям старшого дошкільного віку з порушенням зору дивитися не довше 15-25хв. Більшість лікарів рекомендують дивитись телевізор дітям не частіше 2-3 разів на тиждень. При перегляді передач у кімнаті обов’язково вмикається верхнє освітлення.
Дошкільний навчальний заклад №60, 2019 | Всі права захищено Design & Developed by Buy Wordpress Templates