ПОЛОЖЕННЯ
ПРО ПОРЯДОК РОЗГЛЯДУ ВИПАДКІВ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ)
В КОМУНАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
«ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД № 60
ВІННИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ»
1.1. Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
1.2. Типовими ознаками булінгу (цькування) є:
систематичність (повторюваність) діяння;
наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
2. Повноваження завідувача КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» та уповноважених ним осіб щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню)
2.1. Завідувач комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад № 60
Вінницької міської ради» (далі – КЗ «ДНЗ № 60 ВМР»):
здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;
забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування);
з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування;
скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;
повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.
2.2. Вихователь-методист забезпечує:
реалізацію просвітницького напрямку всіх учасників освітнього процесу шляхом організації тематичних заходів, бесід, консультацій з метою формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії;
прозорість та інформаційну відкритість шляхом формування та оприлюднення на веб-сайті КЗ «ДНЗ № 60 ВМР», розміщення в інформаційних куточках для батьків здобувачів освіти інформацію та нормативно-правові акти з питань щодо протидії булінгу:
2.3. Практичний психолог забезпечує:
виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування).
2.4. Педагогічні працівники КЗ «ДНЗ № 60 ВМР»:
забезпечують здобувачам освіти захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю;
повідомляють керівника КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб;
сприяють керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);
виконують рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
3. Діяльність Комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) КЗ «ДНЗ № 60 ВМР»
3.1. Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» (далі – Комісія) створюється наказом керівника КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» та скликається для прийняття рішення за результатами розслідування про факти булінгу (цькування).
3.2.У своїй діяльності Комісія керується Кодексом України про адміністративні правопорушення, Законом України «Про освіту», Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами з питань щодо протидії булінгу (цькуванню).
3.3. До складу Комісії можуть входити керівник закладу, педагогічні працівники, (у тому числі практичний психолог), батьки постраждалого та булера та інші зацікавлені особи.
3.4. Комісія діє відповідно до Порядку подання та розгляду (із дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в КЗ «ДНЗ № 60 ВМР», Порядку реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» та відповідальність осіб, причетних до булінку (цькування).
3.5. Засідання Комісії скликається керівником КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» для розгляду та неупередженого з’ясування обставин випадків булінгу (цькування) в КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» відповідно до заяв, що надійшли.
3.6. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.
3.7. Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.
3.8. Потерпілий чи його/її представник також можуть звертатися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служб у справах дітей із повідомленням про випадки булінгу (цькування).
4. Порядок подання та розгляду (із дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти
Потерпілий чи його/її представник також можуть звернутися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служби у справах дітей.
5. Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінку (цькування)
6. Права та обов’язки учасників освітнього процесу
6.1. Здобувачі освіти:
6.1.1. мають право на:
повагу людської гідності;
захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;
отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування).
6.1.2. зобов’язані:
поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;
відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля.
6.2. Працівники, які залучаються до освітнього процесу:
6.2.1. мають право на:
захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю.
6.2.2. зобов’язані:
повідомляти керівника КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).
6.3. Батьки здобувачів освіти:
6.3.1. мають право:
отримувати інформацію про діяльність КЗ «ДНЗ № 60 ВМР», у тому числі – щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування), про результати навчання своїх дітей (дітей, законними представниками яких вони є) і результати оцінювання якості освіти у закладі освіти та його освітньої діяльності;
подавати керівнику КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;
вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.
6.3.2. зобов’язані:
виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля;
поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу;
дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя;
формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану;
настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;
сприяти керівнику КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);
виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
7. Прикінцеві положення
7.1. Положення про порядок розгляду випадків булінгу (цькування) в КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» (далі – Положення) затверджується наказом керівника КЗ «ДНЗ № 60 ВМР».
7.2. Зміни та доповнення до Положення вносяться за рішенням педагогічної ради КЗ «ДНЗ № 60 ВМР» та відповідно до наказу керівника КЗ «ДНЗ № 60 ВМР».
ЗАТВЕРДЖУЮ
Завідувач КЗ «ДНЗ №60 ВМР»
О.Ф. Козловська
План заходів
щодо запобігання та протидії булінгу (цькування)
В КЗ «ДНЗ №60 ВМР»
на 2022-2023 н.р.
№ | Назва заходу | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальний |
Інформаційно-профілактичні заходи | ||||
1 | 1.1 Ознайомлення та вивчення законодавчих актів, нормативно-правової бази щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) 1.2 Провести анкетування з метою вивчення освітнього середовища безпечного, вільного від будь-яких форм насильства. | працівники ЗДО, батьки | вересень вересень-травень | завідувач ЗДО практичний психолог |
2 | Обговорення питання протидії булінгу на загальних та групових батьківських зборах | батьки | жовтень | завідувач ЗДО |
3 | Виступ для педагогів «Булінг в ЗДО – міф чи реальність» | педагоги | листопад | вихователь-методист |
4 | Круглий стіл для педагогів «Безпечний дитсадок. Маркери булінгу» | педагоги | грудень | вихователь-методист |
5 | Інтерактивне заняття для персоналу закладу освіти «Протидія булінгу» | персонал закладу | січень | вихователь-методист |
6 | Заняття з елементами тренінгу для педагогів «Протидія булінгу в закладах освіти» | педагоги | січень | практичний психолог |
7 | Виступ для педагогів «Насильство в сім’ї – не злочин? Ламаємо стереотипи» | педагоги | лютий | практичний психолог |
8 | Практикум «Розвиток емоційного інтелекту як передумова розвитку інноваційної особистості дошкільника» | педагоги | березень | практичний психолог |
Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти | ||||
1 | Створення безпечного освітнього простору, позитивного мікроклімату та толерантності в міжособистісній взаємодії під час спілкування, занять, прогулянок та ігрової діяльності | діти всіх вікових груп | впродовж року | педагоги |
2 | Перегляд мультфільмів «Жив собі чорний кіт», «Про пташок», «Вірте у любов, вірте у Різдво», «Курка, яка несла всяку всячину», «Гидке каченя» | діти всіх вікових груп | впродовж року | педагоги |
3 | Виставка малюнків «Моя сім’я», «Мій дитсадок», «Разом з друзями» | діти старшого дошкільного віку | квітень | педагоги старших груп |
4 | Читання літературних творів, обговорення проблемних ситуацій, дидактична гра «Оціни вчинок» | діти всіх вікових груп | впродовж року | педагоги |
5 | Інтегроване заняття для дітей середнього дошкільного віку «Ми дружні хлопці та дівчата» | діти середнього дошкільного віку | лютий | вихователі середніх груп |
6 | Заняття для дітей старшого дошкільного віку «Дитсадок друзів та подруг» | діти старшого дошкільного віку | березень | вихователі старших груп |
7 | Заняття для дітей старшого дошкільного віку «Кого можна назвати другом чи подругою» | діти старшого дошкільного віку | квітень | вихователі старших груп |
8 | Програма для дітей старшого дошкільного віку «Тиждень дружби і добра» (автор Сіроштан С.В.) | діти старшого дошкільного віку | травень | практичний психолог |
Психологічний супровід | ||||
1 | Діагностування рівня тривожності в дитячих колективах: – спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; – опитування (анкетування) учасників освітнього процесу; – діагностика емоційних станів | педагоги, діти | впродовж року | практичний психолог |
2 | Профілактично-просвітницька, корекційно-розвиткова робота, індивідуальне консультування | педагоги, батьки, діти | впродовж року | практичний психолог |
Співпраця з батьками | ||||
1 | Заняття з елементами тренінгу «Заохочення і покарання» | батьки | лютий | практичний психолог |
2 | Пам’ятки «Пять шляхів до серця дитини», «Психологічна атмосфера в сімї», папка-пересувка «Батькам про права дитини» | батьки | квітень | Педагоги, практичний психолог |
3 | Виступ у клубі сімейного спілкування «Сімя як первинне джерело психічного здоровя дитини» | батьки | січень | практичний психолог |
4 | Методичні рекомендації для батьків щодо забезпечення емоційного розвитку дитини | батьки | жовтень | практичний психолог |
19 січня 2019 року набув чинності Закон України від18.12.2019року
№ 2657-VIII «Про внесення змін до деяких
законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»
Булінг (цькування) це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Типовими ознаками булінгу (цькування) є :
– систематичність діяння ;
– наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявністю);
– дії або бездіяльність кривдника , наслідком яких є заподіяння психічної або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника.
Передбачено обов’язок керівника закладу освіти вживати заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його світками або постраждали від булінгу .
Керівник закладу:
– розглядає заяви про випадки булінгу здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників;
– забезпечує виконання заходів для надання послуг;
– повідомляє органи Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу.
Права та обов’язки учасників освітнього процесу
стосовно протидії та запобігання булінгу (цькування)
Здобувачі освіти (стаття 53) | |
Права | Обов’язок |
захист під час освітнього процесу від булінгу (цькуванню);отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування). | повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб |
Педагогічні працівники та інші особи, які залучаються до освітнього процесу (стаття 54) | |
Права | Обов’язок |
захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю | повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб |
Батьки здобувачів освіти (стаття 55) | |
Права | Обов’язок |
подавати керівництву або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесувимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу | сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти |
Порядок подання та розгляду (із дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в КЗ “ДНЗ №60 ВМР”
Потерпілий чи його/її представник також можуть звернутися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служби у справах дітей.
ЗРАЗОК ЗАЯВИ
Завідувачу
комунального закладу
«Дошкільний навчальний заклад №60
Вінницької міської ради»
Козловській О.Ф.
ПІБ заявника (повністю), педагога, батька, матері
Домашня адреса:
Контактний телефон:
ЗАЯВА
Прошу провести розслідування за фактами випадків булінгу (цькування) (прізвище, ім’я постраждалого)
з боку__________________________________________
(Далі в довільній формі викладаються докладно всі обставини, які полягають у психологічному, фізичному чи іншому насильстві над особою і носять системний характер)
До заяви додаю фото- та відеоматеріали (за наявності).
Дата Підпис
Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінку (цькування)
Нормативні акти, що регулюють питання протидії булінгу:
1.Наказ МОНУ від 26.02.2020р. «Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти»
2.Наказ Міністерства освіти і науки України від 2 жовтня 2018р. «Про затвердження методичних рекомендацій щодо виявлення реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами»
3. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо протидії булінгу(цькуванню)від 18.12.18р
4.Лист МОН України від 29.01.2019 №1/11-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України щодо протидії булінгу«
5. Наказ МОНУ №1646 від 28.12.2019 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти»
Дошкільний навчальний заклад №60, 2019 | Всі права захищено Design & Developed by Buy Wordpress Templates