Адаптація до умов ДНЗ

9373254_29919-700x500Адаптація дітей раннього віку до умов дошкільного закладу

Адаптація (від лат. „пристосування”) – це процес призвичаєння організму, що відбувається на різних рівнях: фізіологічному, соціальному, психологічному.

Пристосування організму до нових умов, до нового режиму супроводжується, як правило, зміною поведінкових реакцій дитини, розладом сну, апетиту.

Проте адаптація у різних дітей відбувається по-різному, відповідно до віку, типу вищої нервової діяльності, стану здоров’я, стилю виховання в сім’ї, емоційної залежності від матері.

Виходячи з цього, виділяють три групи дітей за характером пристосування до нових умов життя.

Перша група – ті, для кого процес адаптації легкий та безболісний. Такі діти комунікабельні, самостійні. Спілкування батьків із дитиною доброзичливе.

Друга група – малюки, які адаптуються повільніше й важче. Поведінка нестала. Періоди зацікавлення грою змінюються періодами байдужості, вередування. Бракує довіри у ставленні до вихователів, інших дітей. навички гри та спілкування розвинені недостатньо. Малоініціативні, менш самостійні, дещо можуть робити самі, але здебільшого залежать від дорослого. З боку батьків простежується нестабільність у спілкуванні: доброзичливі, привітні звернення змінюються на крик, погрози або зменшення вимог.

Третя група – діти, які важко пристосовуються до нового для себе побуту. Зазвичай, несамостійні. Швидко втомлюються, ігрові навички несформовані. У у досвіді таких дітей – прояви авторитарності, жорстокості (або навпаки – зайвої поступливості)  з боку дорослих, що спричиняє страх, недовіру до вихователя або повне ігнорування його й інших дітей. Сон, апетит – погані, або відсутні зовсім. Вони часто хворіють, що іще більше уповільнює звикання до нового оточення і нових вимог.

Процес адаптації дитини, різної для кожної дитини тривалості у часі, має кілька основних етапів-фаз.

  1. „Шторм” — на комплекс нових впливів усі системи організму дитини відповідають реакціями руху та значним напруженням. Зростає збудливість, тривожність, можливе збільшення агресивності або заглиблення у себе. Погані сон, апетит, настрій. Фізіологічна і психологічна буря триває від 2-3 днів до 1-2 місяців (у окремих дітей).
  2. „Шторм ущухає” – період несталого пристосування, коли дитячий організм шукає оптимальних варіантів реакції на зовнішні впливи. Малюк і далі придивляється до нового оточення, робить спроби долучитися до спільної діяльності, стає активним, зацікавленим, урівноваженим. Цей період триваліший, ніж перший: від 1 тижня до 2-3 місяців.
  3. „Штиль” – етап відносно сталого пристосування. Організм віднаходить найсприятливіші варіанти реагування на нові умови життя, режим дня, спілкування. Дитина починає активно засвоювати нову інформацію, встановлювати контакти, брати участь у заняттях. Зменшується хворобливість, стабілізується сон, апетит, настрій. Цей період триває від 2-3 тижнів до 6 місяців.