Поради логопеда

Поради для батьків

З перших днів життя дитину повинне оточувати повноцінне мовне середовище. Старайтеся в повсякденній діяльності використовувати правильну мову, називайте свої дії, предмети домашнього побуту під час пильнування немовляти, при цьому давайте йому можливість бачити вашу особу, спостерігати за вашою артикуляцією.

  • Заохочуйте спроби дитини заговорити.
  • Говоріть з дитиною короткими фразами, повільно.
  • Читайте дитині щодня.
  • Розвивайте його цікавість, прагнення задавати питання.
  • Ніколи не порівнюйте своєї дитини з іншими дітьми

Робота по попередженню порушення мови у дітей

Роботу по попередженню порушення мови у дітей необхідно починати на невербальному (не мовному) матеріалі. Зокрема, необхідно розвивати відчуття ритму.

Вправа 1

Повторити ритмічний малюнок (спочатку простій, потім складніший).

Вправа 2

Крокування , біг, виконання простих рухів під музику різного темпу.

Вправа 3

Хлопнути стільки раз, скільки виставлено іграшок.

Для розвитку зв’язної мови і відробітку дикції дрібна моторика, слух і зорова пам’ять дуже важливі.

Гра 1

Насипте у коробочку горох, а в іншу квасолю, поставте їх по різні сторони від дитини і запропонуйте йому одночасно їх двох коробочок брати лівою і правою рукою квасолю і горох і складати їх у спільну каструлю.

Наступний етап припускає перехід на вербальний (мовний) рівень.

Вправа 1.

Відстукування, відплеск ритмічного малюнка слова.

Вправа 2

Попросіть дитину вимовити слово від імені робота. Слово вимовляється по складах і на кожний склад виконується різкий нахил або поворот.

Вправа 3

Запропонуйте дитині поплескати в долоні, коли він почує голосний звук.

Вправа 4

Запропонуйте дитині декілька складів па, ла , ма , уа і т.д. Потім попросіть назвати тільки голосний звук в кожному складі, визначити позицію голосного звуку в слові.

Вправа 5

Визначити і виділити голосні звуки із слова, підібрати відповідні букви з розрізної азбуки.

Для найменших дітлахів кожний звук необхідно пов’язувати з конкретим і зрозумілим їм: з — співає комарик, с — проколений м’ячик, ж — дзижчить бджілка, ш — шипить змія, р — гарчить собака, ч -стрекоче коник.

Можна навчити дитину звуконаслідуванню (як говорять тварини).

Наприклад, за допомогою таких віршів Ігоря Січовика:

ПЕСИК

Маленького песика тато
Вартує подвір’я і хату. 
Всю ніч йомусин помагав,
Як татови гукував: 
Як татови гукував: 
— Гав! Гав! Гав! 

ПОРОСЯТКО

Поросятко хоче їсти, 
Не знаходить собі місця. 
Каші я йомузварю. 
Поросятко скаже:  
— Хрю!  

ВОВЧИК

Страшно вовчику в ліску, 
Тож і виєлячно:  
— У-у-у…   
Каже зайчик вовчику: 
— Заспокойся, хлопчику,
Доки я живу у лісі,  
Тинікого тут не бійся